h1

Ergerlijke mensen

5 oktober 2013

Dit heb ik vandaag weer eens bewezen:

"your ecards" meme
Enfin, fun zou ik het niet noemen. Verre van eigenlijk. Wat is er gebeurd?
Wel, manlief en ik stonden aan de zijkant van het sportveld te supporteren voor de ploeg van onze jongste zoon. Een beetje verder stond een mama die ik wel vriendelijk vind, maar die eigenlijk op mijn systeem werkt. Haar partner (ze zijn niet getrouwd) werkt in het buitenland, al jaren. Om de zoveel weken komt hij naar huis voor een week of enkele weken. Zolang ik haar ken (en dat is nu toch al enkele jaren), kankert ze op die situatie. Een dik jaar geleden was de maat vol voor haar. Dat kon zo niet blijven duren, hij moest toch maar eens terug in België komen werken of zij moest met hun 2 kinderen verhuizen naar het land waar hij werkt. Maar u raadt het al: hij werkt en woont nog altijd in het buitenland en zij en de kinderen wonen nog altijd hier. En het gezucht houdt aan. Gezucht met veel humor, hoor. Maar net door die humor lijkt ze continu te spotten met haar man, voor iedereen die het horen wil. En ook met haar zoon. Over de dochter klaagt ze zo niet, daar worden zelden of nooit opmerkingen over gemaakt. Vandaag was het weer van dat. Het ging over de fietshelm. Dat hij die nooit wil dragen, want “ah, nee, hè, dat is niet ‘cool’ genoeg. Ik heb hem al gezegd dat ik hem de coolste helm wil kopen die er te vinden is, maar nee, hoor, geen enkele helm is natuurlijk cool genoeg voor hem”. Waarop ik vroeg of ze hem een helm opzet als hij van de trap komt, want dat er toch veel kinderen wel eens van de trap vallen, waarschijnlijk zelfs meer dan dat er met de fiets vallen. En dat we onze kinderen toch ook geen brandwerkend pak aantrekken als we een friteuse opzetten. Allemaal erg kort door de bocht, hoor, ik weet het, en ik ben zelf geen tegenstander van de fietshelm, verre van, maar ik ben het gezeur beu van moeders die blijkbaar elke dag opnieuw een strijd leveren over het dragen van de fietshelm en zichzelf dan zo beklagenswaardig lijken te vinden, omdat ze elke dag ‘moeten’ zeuren. Ik vind dat je je kind het best zo vroeg mogelijk zo veel mogelijk laat fietsen, zodat ze daar erg vaardig in worden. En je probeert hen te overtuigen van het nut van een fietshelm. Zijn ze niet te overtuigen, mekker daar dan niet constant over door. In het beste geval luisteren ze en zetten ze die helm braaf op en houden ze hem op tot ze op school zijn, maar in de praktijk lijken veel kinderen thuis te vertrekken met helm en zetten ze hem af zodra ze om de hoek zijn. Ik zou ze geen eten willen geven, de kinderen die ik al heb zien fietsen met een helm bengelend aan het stuur. Zolang het dragen van een fietshelm niet verplicht is en er geen breed maatschappelijk draagvlak bestaat voor het dragen van een fietshelm (zoals dat intussen gelukkig wel gegroeid is voor het dragen van een skihelm – bij skiën worden trouwens heel wat hogere snelheden gehaald dan bij fietsen en daar zijn wij Belgen meestal toch een pak minder vaardig in dan in fietsen), zullen kinderen die helm niet spontaan opzetten. De meeste ouders dragen zelf niet eens een fietshelm, tenzij ze in het weekend gaan fietsen met de koersfiets. Maar goed, ik ben aan het afdwalen. Ik ben dus niet tegen de fietshelm, maar wel tegen het gemekker van die dame, die haar zoon weer voor iedereen die het maar horen wilde, stond af te schilderen alsof hij een hopeloos geval is. Dat en enkele compleet onredelijke dingen die ik haar in het verleden heb horen zeggen, irriteren me aan haar. Plus het feit dat ze – volgens onze jongste zoon - haar zoon met voorrang heeft kunnen inschrijven op een school waar de plaatsen bijzonder gegeerd zijn, omdat ze zogezegd een alleenstaande moeder is. Je moet je niet afvragen wat een geweldig belastingvoordeel (en andere voordelen!) ze waarschijnlijk ook heeft, omdat ze, denk ik toch, officieel alleen woont met 2 kinderen, zonder partner. Ik krijg het van dat soort praktijken. Enfin, ik was dus niet zo meegaand toen er over de fietshelm werd gepraat, waarop ze zich ostentatief omdraaide, weg van mij en de andere vrouwen en de match ineens geweldig interessant leek te vinden, terwijl ze voordien nog geen twee minuten gekeken had. Pfft.

4 reacties

  1. Klinkt als iets dat ik ook zou zeggen met hetzelfde resultaat….
    MAAR: natuurlijk komt de boodschap zo niet over en begrijpt die dame in de verste verte niet waarom jij zo kattig reageerde.


  2. Persoonlijk denk ik dan, nog wat sneller je gedacht zeggen, dan kijkt ze direct voetbal ipv te mekkeren tegen jullie.


  3. ;-)


  4. Daar ga je in de toekomst ook geen last meer van hebben ;-). Gelukkig is de omtrek van een voetbal veld groot genoeg.



Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 30 andere volgers

