h1

Filosofie

6 januari 2009

Afgelopen weekend in de auto met ons viertal.  De jongste dochter (5 jaar): “Eerst was er één mens, hè.” – “Mmm.” – Zij weer: “Of nee, twee, want anders kan er geen nieuwe mens komen.” – “Ja, dat is waar.” Even stilte. Dan: “Maar hoe is die eerste mens er dan gekomen? Uit wie zijn buik is die dan gekomen?” Pfff… ??? Hun katholieke school indachtig wou ik me er snel van afmaken met: “God.” Helaas… “Maar wie heeft God dan gemaakt?” Ja, zég. Zelfs de oudere broers en zus konden er geen deftig antwoord op verzinnen. Ik brabbelde vaag wat over de oerknal (hoe zat dat ook alweer?) en vond mezelf een waardeloze gesprekspartner in deze filosofische discussie. Ik bespaar u de verdere vragen… (“Waar ís God dan? Is die oud? Hoe ziet hij eruit? Hoe kan Jezus nu twee papa’s hebben? Als Jozef de papa van Jezus was, bestond God dan niet meer?”)

Vandaag kwam echter de redding. Zoonlief (9 jaar) heeft van zijn peter als nieuwjaarscadeau een fantastisch boek gekregen: ‘Een heel kleine geschiedenis van bijna alles’ van Bill Bryson. Met op pagina 9: ‘Een heelal in elkaar flansen’. De hele uitleg over de oerknal. Een aanrader voor mama’s (en papa’s) die soms ook niet meer precies weten hoe het allemaal in elkaar zit en licht in de duisternis zoeken. Misschien staat er zelfs in hoe God ontstaan is. En hoe Jezus twee papa’s kon hebben. Dat moet ik eens uitzoeken…

2 reacties

  1. Ik kijk al uit naar nog meer leuke kinderverhalen… Ik heb ze gemist! Proficiat met je blog!


  2. Eigenlijk een reactuie op het vorige bericht: ik lees mee!



Geef een reactie

