h1

Condoom

20 januari 2009

Zoonlief (9 jaar – 4e leerjaar) vertelde me gisteren dat ‘die van het vijfde’ een condoom hadden gevonden op de speelplaats. Gniffel, gniffel.
Ik, heel serieus: “Een condoom? En wat is dat?”
Zoonlief: “Máma, dat weet je toch?”
Ik: “Ja, maar weet jij het?”
Zoon: “Ja, om over je piemel te doen.”
Ik: “En waarom doe je dat over je piemel?”
Zoonlief haalt de schouders op en trekt een vragend gezicht. Ik leg het hem uit.
Stilte.
Dan gaat hij voort: “Maar dat condoom was wel heel groot.”
Pfff. Nog meer uitleg van mijn kant. Hij luisterde aandachtig. Voor het eerst eigenlijk. Vroeger waren zulke gesprekken aanleiding tot veel hilariteit en kreten en reacties als: “Eih, nee! Bah, vies!” Hij wou zelfs meekijken naar een paar afbeeldingen op Google. ’s Avonds moesten we onze boeken terugbrengen naar de bibliotheek en heb ik een voorlichtingsboek voor hem meegebracht. En ook dat bekeek hij geïnteresseerd. Ja, zoonlief wordt groot.

4 reacties

  1. Goh, begint dat al zo vroeg? Ik vraag me dikwijls af hoe ik zo’n situatie zou aanpakken. Gelukkig heb ik nog wat tijd 😉


  2. En nog véél vroeger. Ze krijgen soms stoere verhalen te horen van kinderen met oudere broers/zussen. Ze gebruiken dan woorden die ze niet kennen, gniffelen om alles wat met seks te maken heeft omdat de anderen dat ook doen. En ja, blijkbaar worden sommige kinderen al heel vroeg voorgelicht en die vertellen dan op de speelplaats wat ze gehoord hebben.


  3. Tof dat je er zo open over bent tegen je zoon. Lijkt misschien logisch, maar dat is het zeker niet altijd. Veel ouders zouden snel van onderwerp veranderd hebben en doen alsof ze niets gebeurd of gezegd is, zelfs in deze moderne tijden.


  4. Jaren geleden, ik denk dat onze oudste zoon toen een jaar of tien, elf was, maar ben het niet helemaal meer zeker. Een dinsdagochtend en dus de nieuwe Humo in de bus. Mét condoom. De jongens deden er wat lacherig over en ik begon wat te vissen over wat ze al dan niet al wisten en hier en daar wat aanvullende info te geven. Zegt mijn oudste zoon: “ja ja mama, allemaal goed en wel en ik snap dat allemaal wel, maar waarom moet zo’n condoom in hemelsnaam naar aardbeien smaken?” Euhm …



Plaats een reactie