h1

Spelen

28 januari 2009

“Wat wou ik toch graag het koninklijke licht zien
Kon ik het licht toch maar zien
Maar ik zit nog in die buik
en kan het licht niet zien.
En ik besefte niet
dat zingen zo leuk is.”

Nee, dat is geen stuk uit een of ander vreemd gedicht naar aanleiding van gedichtendag morgen, maar een passage uit het zelfverzonnen lied dat dochterlief aan het zingen was terwijl ze met de Playmobil speelde. Toen ze stopte met zingen, viel er even een stilte. Waarop S. zei: “Nu moeten wij klappen, hè.” Wat ook gebeurde.

Heerlijk toch om ze zo mooi samen te horen/zien spelen. En grappig om ze alles in de verleden tijd te horen vertellen. Mijn man heeft me daar eens op gewezen. Als kinderen spelen en een verhaallijn verzinnen, zeggen ze alles in de verleden tijd. “Ik was de prinses, en jij was de mama, en toen gingen we samen naar de winkel, en toen zei jij…”

3 reacties

  1. Ze wil niet alleen het licht zien (licht in de duisternis zit blijkbaar in de familie) Het moet nog koninklijk zijn ook.


  2. Amai, zo’n creatieve dochter! Leuk liedje 🙂


  3. Jaren geleden had ik als onderwerp voor mijn licentieverhandeling het gebruik van de verleden tijd in kindertaal. In dergelijke spelsituaties gebruiken kinderen de verleden tijd om aan elkaar duidelijk te maken dat ze doen alsof. Volwassenen doen dat ook als ze bv zeggen: “Als ik jou was, zou ik dat niet doen.”



Geef een reactie

