h1

Gratis leesboek – deel 2

20 februari 2009

Op mijn berichtje over het gratis leesboek dat aan alle 7-jarigen wordt uitgedeeld, kreeg ik een heel lange reactie van iemand die in een bibliotheek werkt. Blijkbaar heeft het boek in zijn bibliotheek heel veel succes, ook bij allochtonen en nieuwe bibliotheekbezoekers, en wordt het elders ook massaal afgehaald. Er is zelfs al beslist om het te herdrukken. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws. Nu maar hopen dat de kinderen die het zijn gaan afhalen, er ook echt in lezen en erdoor gestimuleerd worden om te blijven lezen. Ik hoop dat het boek niet beschouwd wordt als een hebbeding, een cadeau dat iedereen wel wil krijgen, en dat dan in de kast belandt om daar te liggen bestoffen. Het is niet omdat er 63.000 boeken zijn uitgedeeld dat alle kinderen en hun broers en zussen daar ook in gaan lezen. Dat kan je natuurlijk nooit controleren. Maar kom, ik ben misschien te kritisch, te cynisch, te wantrouwig, te….

Ik spreek ook niet tegen dat het een heel mooi boek is. Het is een prachtig boek. En het is lovenswaardig dat voor diversiteit is gezorgd, dat veel verschillende auteurs aan bod zijn gekomen.

Ik ben er me ook heel goed van bewust dat dit geen losstaand initiatief is. Ik vind het trouwens heel fijn dat we over goed uitgeruste bibliotheken met enthousiaste bibliothecarissen beschikken, dat er een Jeugdboekenweek en een Poëziedag en een Voorleesweek bestaan. Ik vind dat we goed werk doen in Vlaanderen en ik sta daar 100% achter.

Maar, er is een maar. En die is misschien niet te vermijden, hoor, maar toch. Ik vind dat dit initiatief veel geld kost en ik denk dat het voor veel kinderen (en hun ouders) niet meer dan een mooi cadeau is. Kinderen die al enthousiast lezen, die thuis volop gestimuleerd worden om te lezen, die de weg naar de bib al hebben gevonden, en die dat als leesbevordering bedoeld cadeau dus niet echt nodig hebben. Het klinkt misschien ondankbaar tegenover zo’n mooi geschenk, maar toch vraag ik me af of het niet nuttiger zou zijn om een gerichter initiatief te lanceren, om met die grote som geld mensen die leesbevordering écht kunnen gebruiken, te bereiken. Dat grote percentage analfabeten bijvoorbeeld.

2 reacties

  1. Ik ben het met je eens. Vorige week zag ik het boek en ik had niet gedacht dat het z’n degelijk boek zou zijn. Ik maakte ook de bedenking: was dit nu echt nodig? Volgens mij waren er zeker alternatieven om dit grote bedrag aan te besteden. Goed dat je eens even een andere kant oplicht.


  2. Er zijn natuurlijk een heleboel leesbevorderende initiatieven waar ook veel geld in gestoken wordt. Welke leesbevorderende initiatieven wil je dan nog meer? Een organisatie als Stichting Lezen, dat door diezelfde minister gesubsidieerd wordt, is constant bezig met onderzoek naar en het organiseren van leesbevorderende initiatieven. Kritiek hebben is makkelijk, maar geef eens een voorbeeld van hoe je het dan wel graag wil?

    Blijkbaar ben je nog niet overtuigd van het leesbevorderend effect van dit boek op de niet-lezer. Ik deel je mening niet, alhoewel ik er de kanttekening bij maak dat veel afhangt van wat de ouders en de juf in de klas met het boek doen.
    Maar wat met het leesbevorderend effect van diegenen die al wel lezen? Dat is er ook. Kinderen komen met dit boek in aanraking met de top van wat de Nederlandstalige jeugdliteratuurwereld te bieden heeft. Ze worden uitgenodigd uit hun stramien van rechttoe rechtaanverhaaltjes te stappen en eens over de schutting te kijken naar hele andere vormen van jeugdliteratuur. Er bestaat nog veel meer dan Marc de Bel of Geronimo Stilton. Wat dat betreft is dit dus niet alleen een kwantitatief, maar ook nog eens een kwalitatief leesbevorderingsproject.



Geef een reactie

