h1

Gratis leesboek – deel 3

21 februari 2009

De discussie over het gratis leesboek blijft doorgaan. Daar heb ik niets op tegen, integendeel, ik hou wel van een goeie discussie af en toe. Licht in de duisternis, weet u wel.

Ik kreeg op mijn vorige bericht opnieuw een lange reactie.

Stefan vraagt hoe ik het dan wel graag wil. Wel, ik zou bijvoorbeeld graag willen dat dit geld besteed wordt aan initiatieven voor volwassen analfabeten. Aan leeslessen voor anderstaligen. Aan kinderen met dyslexie wiens ouders de dure behandeling bij een logopedist niet kunnen betalen. Aan de opsporing van dyslexie. (Ik hoorde enkele maanden geleden nog het verhaal van een jongen bij wie pas in de middelbare school dyslexie was vastgesteld!)

Voor mij gaat dit gratis-leesboek-verhaal over keuzes maken. De overheid beschikt niet over oneindig veel middelen en moet die middelen zo goed mogelijk inzetten. Er moeten met andere woorden keuzes worden gemaakt. Verantwoorde keuzes. Aan alle 7-jarigen een boek cadeau doen, is dat een verantwoorde keuze? Ik blijf daar nog steeds twijfels bij hebben.

Stefan haalt aan dat kinderen via dit initiatief in aanraking komen met de top van de Nederlandstalige jeugdliteratuurwereld, dat ze uitgenodigd worden om eens over de schutting te kijken naar heel andere vormen van jeugdliteratuur. Dat is waar en dat is lovenswaardig als doelstelling. Maar daar hoeft voor mij geen extra overheidsgeld aan te worden besteed, zolang er nog zoveel andere, dringendere noden zijn. Het is aan de uitgeverijen van die minder populaire boeken om voor de nodige promotie te zorgen. Ook bibliothecarissen kunnen daar een rol in spelen door advies te geven aan kinderen en hun ouders, door een van de minder populaire auteurs eens een aantal weken in de aandacht te plaatsen (boeken van een bepaalde auteur op een apart tafeltje leggen, artikel over een bepaalde auteur of een nieuw boek uitknippen en ophangen,…). Trouwens, als het de bedoeling van dit initiatief was om kinderen kennis te laten maken met andere dan de heel populaire auteurs, hadden ze het boek beter aan 8- of 9-jarigen gegeven. Kinderen die nog maar net het maan-roos-vis-stadium ontgroeid zijn, lezen nog geen boeken van Geronimo Stilton of Roald Dahl.

Als enkele uitgeverijen dit boek hadden samengesteld en op de markt hadden gebracht, bijvoorbeeld ter gelegenheid van de boekenbeurs of de Jeugdboekenweek, had ik daar beter mee kunnen leven. Dan hadden de bibliotheken het kunnen aankopen en was het beschikbaar geweest voor álle jonge lezers, niet alleen de 7-jarigen en hun broers en zussen. En dan was daar geen 360.000 euro voor nodig geweest. 360.000 euro! Dat is zo’n 14,5 miljoen oude Belgische franken! Ontzettend veel geld, vind ik. En niemand kan met zekerheid zeggen of het beoogde doel bereikt wordt.

3 reacties

  1. Kijk, dat wordt nu zo een discussie zoals wat nu het belangrijkst is: dat de overheid geld steekt in onderwijs of beter in onderzoek naar kanker. Onderwijs is absoluut belangrijk, maar wie net te horen heeft gekregen dat hij kanker heeft, vindt dat waarschijnlijk minstens zo belangrijk. En wie kan zeggen wie er gelijk heeft?

    Ik heb er alle begrip voor dat je initiaieven wil voor volwassen analfabeten en voor het opsporen van dyslexie bij kinderen. Ik kan daar alleen maar mee akkoord gaan. Maar een minister van Cultuur moet het geld dat hij in zijn portefeuille heeft nu eenmaal besteden aan cultuur. En wat mij betreft heeft hij een heel zinvol initiatief gekozen binnen zijn beslissingsdomein. Aanpak van analfabetisme hoort tot het departement onderwijs en het opsporen van dyslexie vermoed ik bij volksgezondheid.

    Je zou dan kunnen gaan bediscussiëren of er überhaupt nog wel budgetten moeten besteed worden aan cultuur, want je zal altijd wel iets vinden dat belangrijker is. Maar ik vind net dat er geld MOET besteed worden aan cultuur, precies omdat de meeste mensen de weg alleen niet vinden tot kwalitatieve cultuur. En in een land waar de budgetten voor cultuur zouden geschrapt worden wil ik eerlijk gezegd niet leven. Ik denk dat het met dat land heel snel de verkeerde kant zou opgaan.

    Een heel ander punt nu: overroep de rol van uitgeverijen en van bibliotheken niet. Het is heel moeilijk voor zowel uitgeverijen als bibliotheken om de mensen tot bij de kwaliteit te brengen. Het overaanbod aan wat geen kwaliteit is is enorm groot om tegenop te boksen. En de media helpt ook niet mee. De meeste kranten hebben de laatste jaren deftig gesnoeid in hun recensies van jeugdliteratuur en op Ketnet mag haast altijd als het over kinderboeken gaat Marc de Bel opdraven. Dat zijn maar twee voorbeelden van hoe slecht het gesteld is met de aandacht van de media voor kwalitatieve jeugdliteratuur. Ik heb het geluk dat in de kleine gemeente waar ik werk men bereid was om een halftijds educatief medewerker aan te stellen (ik dus) die zich met kwantitatieve, maar vooral met kwalitatieve leesbevordering mag bezighouden. Maar mijn job is niet simpel. Belabberde jeugdliteratuur zoals Geronimo Stilton, Paul van Loon, Harry Potter… wordt zo gehyped dat je daar heel moeilijk tegenop kan. Maar wees gerust, ik vind mijn job echt wel boeiend en ik ben niet van plan het gauw op te geven. Ik mag van geluk spreken dat er een paar enkelingen op beleidsniveau het belangrijk genoeg vonden om iemand als mij aan te werven. Er zijn nog lang niet veel bibliotheken met een ducatief medewerker. En ik word betaald met budgetten uit de gemeentebegroting en van … het ministerie van Cultuur.

    En natuurlijk kan je weer bediscussiëren of ze in plaats van mij niet beter een extra agent hadden aangeworven om de veiligheid in de buurt van scholen te vergroten. Maar zo blijf je natuurlijk bezig.


  2. Nog vergeten: bibliotheken nemen ‘Voor nu en nog heel lang’ ook op in hun collectie. Het is dus beschikbaar voor iedereen. Maar je kan niet ontkennen dat het veel meer kinderen bereikt als je het cadeau geeft dan wanneer je het in de bibliotheekrekken plaatst. De reacties die ik tot nu toe krijg wijzen toch in de richting dat het beoogde doel inderdaad bereikt wordt.


  3. @ Stefan op reactie 2: dat is natuurlijk goed nieuws! Ik hoop echt van harte dat het beoogde doel bereikt wordt en ik ben heel blij dat het boek in de collectie van bibliotheken wordt opgenomen.



Geef een reactie

