h1

Gratis leesboek – deel 4

21 februari 2009

Nog een laatste keer terugkomen op het gratis leesboek. Omdat ik niet graag verkeerd begrepen word en geen misverstanden wil creëren.

Ik ben immers een groot voorstander van cultuur en budgetten voor cultuur. Ik wil budgetten voor bijvoorbeeld gezondheidszorg ook niet vergelijken met geld voor cultuur. Er mag en moet geld aan beide worden besteed. De manier waarop het binnen een departement wordt besteed is natuurlijk nog wat anders. Bibliotheken uitbouwen, bibliothecarissen aanwerven en opleiden, toneelgezelschappen subsidiëren, de Kinder- en Jeugdboekenjury organiseren, mensen aanwerven om het lezen te bevorderen… ik ben er allemaal voorstander van. Omdat die initiatieven voor iedereen toegankelijk zijn en grote groepen van de bevolking ervan kunnen genieten. Waarom dit prachtige leesboek cadeau geven aan alle 7-jarigen niet echt mijn idee zou zijn geweest, heb ik al uitgelegd.

Overigens, ik vind Harry Potter fantastisch. En mijn kinderen zijn dol op Geronimo Stilton. Is dat cultuur met een grote C? Geen idee. Wie bepaalt wat goede jeugdliteratuur is en wat niet? Wie bepaalt welke boeken voor volwassenen goed zijn en welke niet? Moet je als lezer absoluut Umberto Eco lezen of mag je het bij stationsromannetjes houden? Voer voor een andere discussie. Wie waagt zich eraan?

5 reacties

  1. Wat goede literatuur is, is natuurlijk voor een stuk subjectief. Maar over wat pulp is bestaat toch wel een brede concensus. Alle meningen daarover zijn trouwens interessant, zolang ze maar uitgesproken worden door mensen die door veel te lezen een behoorlijk vergelijkingskapitaal hebben opgebouwd.


  2. En ja, ook pulp heeft reden tot bestaan. Ook ik kijk soms naar FC de kampioenen. Al is het maar omdat ik het leuk vind al de grappen te voorspellen.


  3. Mmm, zéér interessante vraag. Misschien maak ik er deze week wel een postje over…


  4. Ik kom hier voor het eerst kijken en kom meteen in een heel interessante discussie terecht. Mijn dochter heeft is het boek samen met de juf en de klasgenootjes in de bib gaan ophalen. Ik vind het een prachtig boek, zeer veelzijdig en -ondanks het feit dat ik heel wat kritiek kan uiten op de minister in kwestie- een schitterend initiatief. Ik weet uit eigen ervaring dat het zeer moeilijk is om allochtone en anderstalige ouders te betrekken en ik denk persoonlijk dat dit een zeer verdienstelijke poging is om heel veel lezertjes te bereiken. Het project is duur, maar als je het vergelijkt met vele andere dingen waaraan de overheid geld uitgeeft, valt het kostenplaatje uiteindelijk nog mee, denk ik, vooral als je bedenkt (misschien naief van mij?) dat op die manier heel wat kinderen in de bib terecht komen die misschien anders de weg niet vonden en die bovendien een kwalitatief hoogstaand boek in huis krijgen dat eens wat anders is dan Studio100-brol of een Kampioenenstripverhaal. Deze laatstgenoemde producten beschouw ik niet als literatuur. Over Harry Potter spreek ik me niet uit omdat ik dat zelf niet heb gelezen, maar het zegt me weinig. Maar ik vind bijvoorbeeld dat stripverhalen niet gelden als evenwaardig alternatief voor lezen bij kinderen. Misschien ben ik ouderwets? De juf van mijn dochter moedigt bijvoorbeeld Suske en Wiske lezen aan, tot grote ergernis van mezelf. Ikzelf heb de smaak voor het lezen te pakken gekregen met Pietje Puk en De Vijf en ben sindsdien nooit meer gestopt met lezen.


  5. Goh, ik wissel zelf Grote Literatuur heel graag af met thrillers van een ‘minder niveau’. En dan nog. Er zijn genoeg thrillers en detectives van deftig niveau, zie Nicci French of Ian Rankin.

    Mijn 15-jarige dochter is een leesbeest, maar met Grote Literatuur moet je niet afkomen. Harry Potter, Stephanie Meyer, en nog veel meer fantasy-dingen die mij niet aanspreken. Maar ze leest, veel, graag, en de laatste tijd bij voorkeur in het Engels. Je hoort me niet klagen. Het kan allemaal zeker geen kwaad. Zo lang het geen echte pulp is, stationsromannetjes…

    Dat leerkrachten aanzetten tot het lezen van stripverhalen, vind ik wel een goede zaak. Het is lezen, en van het één komt misschien het ander. Misschien, niet noodzakelijk. Maar bij sommige kinderen die er anders niet zouden toe komen, kan het een aanzet zijn tot meer. Mijn zoon behoort tot die categorie. Fijn dat hij strips leest, en nu neemt hij af en toe ook eens een ‘echt boek’ ter hand, en leest het nog uit ook. Volgens mij hebben die stripverhalen daarin meegespeeld.

    In ieder geval, als antwoord op je vraag: voor mij hoef je niet persé Umberto Eco te lezen, maar toch ook niet enkel stationsromannetjes. Iets wat daartussen zweeft, is ruimschoots voldoende.

    (alhoewel ik zelfs dát antwoord behoorlijk elitair vind klinken)



Geef een reactie

