h1

Taal

13 maart 2009

Via een artikel in de krant kwam ik hier terecht. Een lijst met Engelse termen en het Nederlandse alternatief. Enkele voorbeelden:

Zeg niet: adapter, maar wel: laadstekker
Niet: aftershave, maar wel: scheerlotion of kinfris (!)
Niet: aftersun, wel: nazonmiddel

En nog een paar:
airbag – veiligheidsballon of botsballon
babyblues – kraamvrouwentranen (voor eventuele pasbevallen lezers)
barbecue – 1. braadrooster, (houtskool)rooster; 2. roosterfeest, braai (dat is volgens mij Zuid-Afrikaans); 3. geroosterd vlees, aan het spit
beamer – videoprojector, schermbeeldprojector, computerprojector
black-out – 1. verstandsverduistering; 2; storing, uitval
blind date – blind afspraakje, blinde afspraak

Dat kan dan het volgende verhaaltje opleveren:
Omdat ik last had van kraamvrouwentranen, regelde mijn vriendin een blinde afspraak voor me. Ze nam me mee naar een roosterfeest. Daar kreeg ik eerst beelden te zien van de man met wie ik een blinde afspraak had. Ja, ze had daarvoor zelfs een schermbeeldprojector mee, zodat iedereen kon meekijken. De man in kwestie bleek een goddelijke kinfris op te hebben. De rest van de avond herinner ik me niet zo goed, want ik had een verstandsverduistering na een verkeersongeval. Gelukkig werkte de botsballon. De volgende ochtend merkte ik dat ik wel wat nazonmiddel kon gebruiken, want tijdens de braai was ik serieus verbrand. En hoe is het afgelopen met mijn blinde afspraak? Wel, misschien kunnen we daar voort over webbelen in de webbelstek.

Leest dit niet vlotter?
Omdat ik last had van de babyblues, regelde mijn vriendin een blind date voor me. Ze nam me mee naar een barbecue. Daar kreeg ik eerst beelden te zien van de man met wie ik een blind date had. Ja, ze had daarvoor zelfs een beamer mee, zodat iedereen kon meekijken. De man in kwestie bleek een goddelijke aftershave op te hebben. De rest van de avond herinner ik me niet zo goed, want ik had een black-out na een verkeersongeval. Gelukkig werkte de airbag. De volgende ochtend merkte ik dat ik wel wat aftersun kon gebruiken, want tijdens de barbecue was ik serieus verbrand. En hoe is het afgelopen met mijn blind date? Wel, daar kunnen we voort over chatten in de chatroom.

In die lijst staan overigens heel wat Engelse woorden die ik nooit gebruik in het Nederlands. Wat denkt u bijvoorbeeld van shopping list? Ik zeg boodschappenlijst. En wij eten geen seedless druiven, maar druiven zonder pit. En als ik mijn man of kinderen straks om de remote control vraag, zal het wel even duren voor ik de afstandsbediening krijg. De lijst werd duidelijk opgesteld door Nederlanders. Maar toch leuk om eens naartoe te surfen. Oeps, sorry, te webstruinen of te netzwerven.

6 reacties

  1. Grappig postje!
    Verengelsing is niet altijd je dat, maar sommige Engelse termen zijn nu eenmaal moeilijk nog te vertalen naar het Nederlands, denk ik.


  2. We staan er niet altijd bij stil, maar we zijn echt massaal aan het “ver-engelsen”! ik doe mee om er niet aan mee te doen…althans, I’l try 😉


  3. Voor mij no prob. Heb eerder problemen met die absolute behoefte om voor alles een woord in eigen taal te hebben.

    Ben meer voor een algemene normvervaging op het vlak van taalbehoud. Zou het niet interessant zijn dat we op termijn allemaal dezelfde taal spreken?


  4. Ik ben niet voor de verengelsing van onze taal, maar sommige woorden zijn nu eenmaal zo ingeburgerd dat niemand zich er nog aan stoort toch? Een barbecue is een barbecue, aftershave is aftershave (trouwens is scheerLOTION zo Nederlands?)en daarmee basta.


  5. Zo grappig. Ik heb helemaal niet zo’n probleem met verengelsing (ik vind het zelfs stom dat daar ook een woord voor is). Taal evolueert, en die woorden moeten toch van ergens komen, nietwaar?


  6. Ik krijg vooralsnog alleen de wubbe als ik mijn voormalige schoonzus hoor krijsen : Noow feuking weei!



Geef een reactie

