h1

Roken

24 maart 2009

Gisteren een debat gezien bij Phara, tussen Patrick Vankrunkelsven en Luc Van der Kelen, over het wetsvoorstel van de eerste om volwassenen te verbieden om in een gesloten ruimte te roken in het bijzijn van kinderen. Je vraagt je af waarom daarvoor een wet nodig is. Beseft niet elke volwassene met een beetje gezond verstand intussen dat roken schadelijk is, ook voor mensen die zelf niet roken, maar ‘meeroken’, en zeker voor kinderen? Wie stelt zijn/haar kind in deze tijd nog bewust bloot aan die intussen algemeen bekende en bewezen ernstige gezondheidsrisico’s (op wiegendood, kanker, astma,…), terwijl buiten roken toch een simpele (maar misschien oncomfortabele) oplossing is?

Nu ja, ik moet niet naïef zijn natuurlijk. Ik zie elke dag kinderen los (zonder gordel) in de auto zitten, terwijl iedereen weet welke impact een ongeval, zelfs tegen een lage snelheid, heeft op kinderen. Ze worden in zo’n geval als ongeleide projectielen naar alle kanten geslingerd. Mensen betalen zich blauw bij een orthodontist om de kostbare tandjes van hun kroost in de juiste richting te duwen, maar lopen elke dag het risico dat diezelfde kostbare tandjes met een smak tegen een autoruit of een zetel terechtkomen (en dan spreek ik nog niet over de mogelijke ernstigere gevolgen van een auto-ongeval). Terwijl een gordel toch niet zo’n moeilijk en lastig middel is om zulke dingen te voorkomen. Nonchalance? Gemakzucht?

Hetzelfde geldt allicht voor roken. Binnen roken is natuurlijk veel comfortabeler dan buiten roken, zeker in het vaak natte en koude België.

Nu ja, het wetsvoorstel van Vankrunkelsven haalt het toch niet. Wij Belgen vinden immers dat we zelf moeten kunnen beslissen of we binnenskamers roken of niet (lees: de gezondheid van onze kinderen bewust schade toebrengen of niet). Daar moet de staat zich niet mee bemoeien. Die mag alleen betalen als onze gezondheid en/of die van onze kinderen het laat afweten , bijvoorbeeld door roken of passief roken.

Om af te sluiten: Luc Van der Kelen rookt. Daar ben ik bijna zeker van. Als u me niet gelooft, moet u maar eens naar zijn argumenten tegen het wetsvoorstel van Vankrunkelsven luisteren in de bewuste aflevering van Phara. Ze waren soms te belachelijk voor woorden.

6 reacties

  1. ’t gaat weer langzaam naar de verkiezingen. Nu we er nog ver genoeg van verwijderd zijn kan zo een weinig beduidende moraalridder nog een beetje media aandacht krijgen.

    Hij heeft wel een punt, maar niet realiseerbaar…


  2. Ik heb zelf een heel erg dubbel gevoel tov dat wetsvoorstel van Vankrunkelsven. Enerzijds vind ik dat iedereen zelf verstandig genoeg moet zijn en dat er niet zo betutteld moet worden door het te “verbieden”. Anderzijds krijg ik de kriebels als er een wagen langs mij rijdt met een rokende ouder en achterin kinderen.


  3. Hij heeft gelijk, maar ’t valt vanzeleven niet te realiseren.


  4. Ik ben het volledig met je eens dat in een ruimte waar kinderen zijn, niet mag gerookt worden. Maar ik vraag me af of een wet op dat vlak zinvol is, omdat het naleven ervan volgens mij onmogelijk gecontroleerd kan worden. Gaan ze bij alle gezinnen om de zoveel tijd controle uitoefenen? Een regelmatige sensibiliseringscampagne lijkt me doeltreffender.


  5. Ik had vanmiddag in de Ikea eenzelfde discussie met mijn man. Hij zei me dat er enorm veel protest was gekomen op dat wetsvoorstel. Mijn reactie: waarschijnlijk van wege de rokers dus. Je kan daar toch alleen maar tegen zijn als je niet van plan bent om je aan zo’n regel te houden? Ik denk echt dat er veel ouders zijn die nog altijd denken: “Ach, eentje zo af en toe (ook al zitten de kinderen bij mij in de auto) dat zal wel niet zo erg zijn…
    Maar inderdaad, zoals hierboven al gezegd: waarschijnlijk bijna ondoenbaar om te controleren of het nagelaafd wordt.


  6. Volgende : vileine gedachten hebben waar je kinderen bij zijn, wordt verboden!



Geef een reactie

