h1

Kim Clijsters

27 maart 2009

Kim Clijsters begint aan een tweede carrière. Goed nieuws, want ik zie haar graag tennissen. Haar man zal stoppen met basketballen en haar volgen terwijl ze tornooien speelt, samen met hun dochtertje. Fijn voor Kim.
Maar dan, de steeds weerkerende vraag: zal Kim een nieuwe tenniscarrière kunnen combineren met het moederschap?
Ik erger me dood aan die vraag. Elke dag combineren miljoenen vrouwen het moederschap met hun carrière. Akkoord, geen proftenniscarrière, maar ik lees dat Kim Clijsters 4 uur per dag gaat trainen. Dat wil dus zeggen 4 uur per dag werken. Nog heel veel tijd over voor het gezin dus. ’s Nachts opstaan? Papa Bryan reist mee en zal die taak allicht op zich nemen. Opvang tijdens de wedstrijden en trainingen? Papa Bryan of een kinderoppas. Daarnaast zal ze waarschijnlijk heel gezond gaan leven. Op tijd gaan slapen, op tijd rusten, gezond eten, veel bewegen. Héél gezond als moeder. Daar tekenen we allemaal voor.
Met een klein kind veel reizen is natuurlijk niet zo evident, maar kleine kinderen zijn flexibel en niet schoolplichtig. Waarom zou dat kind ongelukkig worden van het reizen op zich? Er zijn heel wat andere factoren die kinderen het leven moeilijk kunnen maken. Een moeder die dag en nacht moet werken om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Die geen of weinig hulp heeft om wat voor reden dan ook. Die geen babysit kan betalen. Die geen poetsvrouw kan betalen. Wiens auto regelmatig in panne valt omdat het een oud tweedehandswrak is. Die nog moet strijken als ze na een lange dagtaak thuiskomt en eindelijk de kinderen in bed heeft gekregen. En wordt aan dat soort vrouwen ooit de vraag gesteld of het moederschap wel te combineren is met hun ‘carrière’? Nee, dus.

5 reacties

  1. Helemaal mee eens!


  2. Hmm, ik vraag me nu toch wel even af wat zo’n jetlag met een peuter zal doen.


  3. Ik stelde me die vraag eerlijk gezegd ook wel even: hoe ze het allemaal gaat doen. Maar wetende nu dat haar man niet meer gaat ‘werken’ (wat ik nog niet wist) en na jouw uitleg, denk ik ook wel dat het moet lukken voor Kim, Bryan en Jada. Niet dat ze onze goedkeuring nodig hebben natuurlijk 🙂


  4. @ Zapnimf: ja, daar heb je een punt, maar ik denk dat een peuter daar nog sneller aan went dan een volwassene. Bovendien blijft ze wel een paar maanden in de VS blijkbaar, dus Jada kan haar tijd nemen om op het juiste uur in slaap te leren vallen.


  5. Ben benieuwd hoe Kim dat gaat combineren…



Geef een reactie

