h1

7 juni

4 juni 2009

Zoonlief werd vanmorgen blij wakker. Begon meteen vol goede moed een laatste keer te oefenen voor zijn toets typen straks. Straks de begrafenis van Woepie én daarna een nieuw konijntje gaan kiezen. De sterkste emoties zijn voorbij.

Back to reality dus. Over enkele dagen verkiezingen. Sinds de geboorte van de jongste spruit associeer ik verkiezingen met een dikke buik, drie kleine kinderen rond me, van wie eentje nog niet kon stappen en eentje toen al heel druk was, manlief ergens in een stembureau als bijzitter of wat dan ook, en ik met beginnende weeën, vier weken te vroeg, en nog een lange rij wachtenden voor me. En niemand die me liet voorgaan. Niet te geloven gewoon.

 Maar ik ben aan het afdwalen. Het onderwerp van dit berichtje kwam in me op toen ik dit las. En ik heb de laatste tijd al meer van dat gelezen en gehoord.

Laat ik het maar meteen zeggen: ik stem niet links. Nooit gedaan. En ik zal het ook nu niet doen. Maar waarom word ik door de linkse kant dan meteen bij de huiveringwekkende rechtsen geplaatst? Waarom behoor ik dan meteen tot het kamp van de bange, brave burgers? Waarom word ik in een kamp geduwd dat er zogezegd voor zorgt dat we maandag zullen ontwaken in ‘Bangeland, in het land van klei en kabaal, in het half  misantropische Vlaamsche regiootje dat een misplaatst ethisch réveil propageert’? Waarom moet verrechtsing worden tegengegaan? Waarom is links blijkbaar goed en rechts slecht? Voor de goede orde: ik stem niet extreem-rechts en ik ben vanzelfsprekend tegen racisme. Maar waarom wordt de laatste tijd steeds over het linkse front tegen de verrechtsing gepraat? Alsof alleen het linkse ideeëngoed reden van bestaan heeft. Alsof het land of Vlaanderen de dieperik in zal gaan als een niet-linkse regering of een regering zonder links aan de macht zou komen. Komaan, zeg. Als je de aanhangers van links bezig hoort, lijk je bijna een crimineel te zijn als je een andere overtuiging hebt. Dit ruikt voor mij naar onverdraagzaamheid.

Als de meerderheid van de Vlamingen achter de zogenaamde rechtse partijen staat, tja, dan moet er een rechts programma worden uitgevoerd. Dat is democratie. En aangezien het programma van het Vlaams Belang te ver afwijkt van dat van de andere partijen, is de kans dat die partij mee zal kunnen regeren onbestaande. En aangezien de NVA geen absolute meerderheid zal halen, zal hun programmapunt van Vlaamse onafhankelijkheid ook niet uitgevoerd worden. Wat is er dan nog zo beangstigend aan rechts? Iedereen is toch voor solidariteit en degelijk onderwijs en kwaliteitsvolle kinderopvang en het wegwerken van de wachtlijsten en een degelijke infrastructuur en een gezond milieu en werkgelegenheid voor iedereen enz.. De manier waarop aan al die punten wordt gewerkt, daarin zitten de verschillen. En je kan natuurlijk een voorkeur hebben voor de linkse of de rechtse manier. En het is goed dat we die voorkeur kunnen uitdrukken via verkiezingen. Ik stem dan ook vol overtuiging. Maar niet op links. En dat maakt van mijn stem geen slechte of verkeerde stem, maar gewoon maar een andere stem.

7 reacties

  1. Voor mij zeer herkenbaar, wat je hier schrijft. Ook ik ben geen linkse stemmer (maar zeker ook niet extreem rechts). En in bepaalde middens, hou ik mij dan ook volledig afzijdig als het over politiek gaat. Erg toch, he.


  2. In wat je schrijft kan ik me helemaal vinden. Goed geschreven trouwens, wou dat ik dat ook kon 😉


  3. De publieke opinie en wat er aan borreltafels/in blogland uitgebalkt wordt, is vaak toch populistisch, makkelijk, oppervlakkig en stiekem hardstikke conformistisch. Nu gaat het over politiek, dan weer over andere maatschappelijke dingen. Ik durf mijn ongezouten mening over wat ik veelal kuddegedrag vind niet te geven, bang om in een hokje geplaatst te worden.


  4. Ik wil hier nu niet moeilijk doen, maar thema’s zoals solidariteit, milieu, werkgelegenheid en (ik vul nu zelf even aan) sociale zekerheid zijn ook linkse thema’s.
    Van mij mag iedereen stemmen voor wie hij/zij wil, het is en blijft een democratie. Maar ik ben wel al heel mijn leven links en ga dus ook nooit rechts stemmen. 😉 Dat lijkt me niet beter of slechter, dat is gewoon een eigen mening. En zo hoort het ook.
    Het belangrijkste eraan is dat alles in evenwicht wordt gehouden. En dat gebeurt eigenlijk vooral door de interactie tussen meerderheid en oppositie. Zo hoort het ook te zijn.


  5. En, is de jongste die dag dan ook geboren?


  6. @ elke: natuurlijk zijn dat ook linkse thema’s. Dat is net mijn punt. Alle partijen hebben wel iets te zeggen over solidariteit, milieu, werkgelegenheid,… Logisch, want dat zijn thema’s die natuurlijk bijna niemand onberoerd laten. Ik ben het helemaal met je eens dat evenwicht belangrijk is.

    @ veerle: nee, een dag later. Ik doe er altijd lang over om te bevallen ;-).


  7. Ik sluit mij aan bij elke.
    Voor de rest vind ik dit een erg knap geschreven stukje, jaja.



Geef een reactie

