h1

Talenkennis

11 juni 2009

Manlief en ik vinden talenkennis heel belangrijk. Een rijkdom. Leuk. Gemakkelijk. Enzovoorts. Dus stimuleren wij onze kinderen om andere talen te leren. Door ze op Frans kamp te laten gaan. Maar dat vonden ze niet leuk, vooral omdat het tweede jaar hetzelfde was als het eerste jaar. Dat begrijp ik.
Dus besloot ik gisteren om hen een film uit hun collectie te laten kiezen en die in het Engels of Frans (naar keuze) te laten afspelen. Ze zouden de film die ze intussen vanbuiten kennen dan eens in een andere taal horen. Dat vonden ze een goed plan.
Veel hebben ze niet gezien van de Platvoetfilm. Ze weten nu intussen dat grootvader ‘grandpa’ heet en dat ‘Calm down’ kalm betekent en dat ‘Come back’ kom terug wil zeggen. (Al konden ze het niet helemaal reproduceren ’s avonds aan tafel, maar kom, herhaling is de moeder van alle kennis, dacht ik. Ze gingen aan tafel nog meer kennis van de Engelse taal demonstreren. Bye. Thank you. Die dingen.
“En ‘shut up’!” riep onze dochter.
Waarop onze zoon zei: “Maar nee, dat is Nederlands.”

Er is nog werk aan de winkel.

11 reacties

  1. Ik vind dat ook belangrijk en hoe jonger ze zijn, hoe meer ze oppikken. Wie een taal écht goed onder de knie wil krijgen, begint er best mee voor de leeftijd van 10 jaar. In België is dat de leeftijd waarop ze pas beginnen op school met Frans. veel te laat dus! Wij hebben zo eens een dvd met Franstalige tekenfilmpjes gekregen aan een tankstation in Frankrijk. Staat regelmatig op en ze maken daar geen punt van. Ik keek als kind ook heel vaak naar Franse TV en ging veel op taalkamp. Dat heeft mij toch een heel pak vooruitgeholpen. Veel succes ermee!


  2. Dat is een goed idee, om die dvd die hij al vanbuiten kent (Cars dus) eens in een andere taal te laten zien. Dat ga ik ook eens proberen, want taalontwikkeling begint idd best zo vroeg mogelijk.


  3. Inderdaad een heel leuk idee. Al zijn het maar enkele woordjes die ze opnemen, zo worden ze toch (onbewust) af en toe eens ondergedompeld in een andere taal.


  4. Dat doet me denken aan mijnen ‘jongen tijd’ toen ik bijna dagelijks naar “Hélène et les garçons” keek op de Franse tv. Wel leuk en zo maar voor mijn Frans heeft het niet bijster veel gedaan 🙂


  5. prentenboeken in andere talen zijn ook heel leuk om samen te lezen! Eén van de eerste dingen die ik doe als we in een gehuurd vakantiehuisje toekomen, is kijken welke lectuur er ligt. Zo heeft mijn dochter vorig jaar – toen 9 – in Zwitserland enkele duitstalige prentenboeken luidop voorgelezen en samen probeerden wie dan te ontcijferen … heel leuk!


  6. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar nog nooit aan gedacht heb, aan een film in een andere taal te zetten.
    En als ze mijn taalgevoel geërfd hebben dat zal dat ook niet veel helpen denk ik.
    En taalkampen! Brr, ik heb daar nachtmerries van overgehouden


  7. Als ik zo mijn reactie overlees, lijkt he misschien dat het ik afschuwelijk vind dat je zo’n dingen voorschoteld aan je kinderen! Maar dat is mijn punt absoluut niet. Ik vind het geweldig.

    Ik bedoel eerder dat ouders die zelf minder taalgevoelig zijn, er ook percies minder rekening mee houden tijdens de opvoeding. (Of ik kan een grote uitzondering zijn natuurlijk)


  8. En hoera, dt-fout kruipen er ook in! zie je wel? Ik krijg nog gelijk over dat taalgevoel:)


  9. Herkenbaar. Volgens Zoonlief is ‘shit’ ook Nederlands.


  10. Geweldig 🙂 Enfin, niet geweldig maar wel grappig. Wat Harry Potter betreft: de films zijn ietwat teleurstellend, omdat ze veel moeten weglaten, anders krijgen ze ’t nooit in een film gegoten. Dus ik mis veel details, personages die er in het boek wel zijn. Aan de andere kant zijn de films zeer goed, omdat je al die magie kan zien en ik vind het echt goed gedaan allemaal. De latere films zijn wel beter dan de eerste.


  11. 🙂



Geef een reactie

