h1

Een staatsman

23 juni 2009

Vanmorgen in de auto hoorde ik iemand in de verleden tijd over iemand praten. Na enkele zinnen werd het duidelijk dat het om een politicus ging. Een paar minuten later, toen het gesprek werd afgerond, bleek dat het om Karel Van Miert ging. Ik schrok.
Karel Van Miert, een politicus voor wie ik altijd veel respect heb gehad. Een man die jaren geleden al, toen er nog geen sprake was van de kloof tussen de burger en de politiek en toen niemand zich erom bekommerde of de burger wel verstond wat de politici vertelden, de dingen al klaar en duidelijk zei. Geen wollig taalgebruik, geen omfloerste verklaringen, geen uitleg waarvan niemand iets begreep, geen moeilijke woorden, geen oeverloos gebabbel, geen gezwam. Duidelijk. Rechtlijnig. Begeesterend. Overtuigd van wat hij zei. Geen politicus die absoluut politicus wou blijven. Dat is het beeld dat ik van hem heb. Het beeld van een echte staatsman.

6 reacties

  1. En nog wel van een ladder gevallen. ’t Kan soms snel gaan. Inderdaad verschieten.


  2. Watblieft?


  3. Je deed me schrikken. Had er nog niets van gehoord en heb er even een nieuwssite op nagelezen … hartaanval en van de ladder gevallen. Zondag hoorde ik hem nog in een radioprogramma praten over de boeken die zijn leven beïnvloed hebben o.a. praatte hij boeiend over “Een geschiedenis van de laatste duizend jaar” en pleitte hij ervoor dat veel mensen zeker ook jongeren dat zouden lezen, waarna ik dat meteen op mijn lijstje vakantieliteratuur plaatste … de laatste goede raad van hem die ik meeneem. We verliezen sowieso een groot Europees denker in hem.


  4. euh, hartstilstand en van een ladder gevallen (zonet op ’t nieuws gehoord)
    mja, was indertijd ook ene van mijn favoriete politiekers, zijn familie zal ‘m het hards missen.


  5. Wat een dom ongeluk. Ik schrok er ook van, vond het altijd al een sympathieke mens.


  6. Absoluut voor 100% gelijk heb je. Een politicus om trots op te zijn, iemand met waarden en normen zoals ze hoorden te zijn.



Geef een reactie

