h1

Yasmine

3 juli 2009

Ik zag vanavond het eerbetoon aan Yasmine vanwege haar collega’s van De Rode Loper. Het ontroerde me. Dat zo’n levenslustige, knappe madame zo depressief kon worden… Wie had dat verwacht? De dag na haar overlijden hoorde ik, toen ik ergens stond te wachten, de klant voor me zeggen: “Eigenlijk vind ik dat toch egoïstisch wat die Yasmine heeft gedaan. Ze laat wel een kind achter, hè.” Ik had veel zin om tussenbeide te komen en de mevrouw in kwestie van weerwoord te dienen. Zelfmoord gelijk stellen met egoïsme is zo simplistisch. Helaas kunnen mensen zo depressief zijn dat ze geen enkel, maar dan ook geen enkel lichtpunt meer zien, dat ze zelfs denken dat de wereld en hun kinderen en hun partner en iedereen beter af is zonder hen. Mensen die zelfmoord plegen doen dat niet vanuit egoïstische motieven, dat geloof ik niet. Die zijn diep, diep wanhopig. Die hebben professionele hulp nodig.

Rust in vrede, Yasmine.

6 reacties

  1. Ik denk dat zo’n depressie iedereen kan overkomen. Ik vind het verschrikkelijk dat mensen met een depressie vaak geen adequate hulp krijgen voor ze deze wanhoopsdaad doen.
    Ik lees op verschillende blogs dat het aan Yasmine te zien was dat ze depressief was. Als buitenstaanders dat kunnen zien, waarom kreeg zij dan geen deskundige hulp?


  2. @ Veerle: een depressie kan inderdaad iedereen overkomen, daar ben ik van overtuigd. Misschien kreeg ze wel deskundige hulp? Blijkbaar had ze een paar dagen voor haar overlijden nog een afspraak met een arts. Maar zelfs met deskundige hulp plegen sommige mensen zelfmoord.


  3. Mij laat het ook niet los.


  4. Ik ben er zelf ook al heel de week niet goed van. het is zo heel erg spijtig. Als lesbienne weet ik welke impact ze binnen het lesbiennewereldje had. Ze was voor veel jonge vrouwen een mooi voorbeeld van hoe het wel kon. Zo’n zonde. Ze zag duidelijk niet meer dat er wel degelijk licht in de duisternis was.


  5. Dat diepgeworteld verdriet zoveel pijn kan doen dat je als enige uitweg de dood ziet…tragisch, hartverscheurend voor de geliefden die achterblijven. Niemand maar dan ook niemand mag op zo’n moment met een beschuldigende vinger gewezen worden.


  6. Ik was er ook niet goed van toen ik het hoorde…



Geef een reactie

