h1

De Ronde van Frankrijk

8 juli 2009

Ik had een berg strijk weg te werken en besloot de televisie op te zetten om intussen wat naar de Ronde van Frankrijk te kijken. Omdat de kinderen meer binnen dan buiten zaten door de frequente regenbuien, keken ze af en toe mee. Pfff. Het moedergeduld werd op de proef gesteld.

“Gaat Tom Boonen winnen?”
“Nee, ik denk het niet.”
“Waarom niet?”
“Hij zat ver achterop en heeft veel energie verbruikt om terug bij de groep te komen.”
“Waarom?”
Eerste pfff.

“Waarom zien we de tweede groep niet?”
“Omdat die niet in het beeld kunnen.”
“Maar ze zeiden toch dat de tweede groep vlak achter de eerste kwam?”
“Ja, maar kijk, de laatste van de eerste groep zit bovenaan in het beeld, dan kan die tweede groep niet meer bij in het beeld. Dan moeten ze van verder filmen.” Op het moment dat ik die laatste zin uitsprak, dacht ik al “Oh nee, straks mag ik ook nog uitleggen hoe dat in elkaar zit.”

Dan, in een poging om hen enthousiast te maken voor de wedstrijd:
“Kijk, die ontsnapt!”
“Wat bedoel je? Wat is dat ontsnappen?”
“Wel, die ene daar, die is weggereden van de anderen.”
“Hoe heet die?”
“Voukère of zoiets.”
“Heet die Marie-Claire?” (Te veel naar Amika gekeken…)
“Nee, Voukère of zoiets. Ik weet het niet juist. Ik ken die niet.”
“Is dat een mevrouw, Marie-Claire?”
“Nee, Voukère, en dat is geen mevrouw.”

Verder heb ik uitgelegd waarom ze zeiden dat ene Gesink zijn handen vreemd op het stuur hield, waarom Gesink in de gracht beland is, dat vrouwen niet meedoen, waarom vrouwen niet meedoen, waarom mannen meer kracht hebben dan vrouwen, dat er een Ronde voor vrouwen bestaat, dat Tom Boonen nu geen drugs heeft genomen, waar Tom Boonen was, waarom het kopgroepje waarschijnlijk ingehaald zou worden, hoe snel de renners rijden, hoe bepaald wordt wie op het einde wint, waar de Ronde eindigt, waar hij begonnen is, wat de Groene trui betekent, wat de Gele trui betekent, waarom die meneer zo’n gek pakje (de bolletjestrui) aan had… En dan vergeet ik hier waarschijnlijk nog de helft.
Het duurde lang, deze rit.

8 reacties

  1. ontspannend he, zo koers kijken 😉

    hier is de enige (maar dan ook wel zevenhonderd keer herhaalde) vraag als de koers opstaat meestal “wanneer mag ketnet op?” 🙂


  2. awel, ik heb ook den strijk gedaan, terwijl ik naar de koers keek!


  3. Maar je krijgt er wel slimme kinders van !!!!!


  4. Ik heb niet veel van wielrennen gesnapt tot ik met jongens begon om te gaan. Mijn ouders keken wel naar de Ronde van Frankrijk, maar dan met de atlas op de schoot “dat ziet er daar ook nog wel een schone streek uit”!


  5. Amai, ik had ook nog wat van je kunnen bijleren precies.


  6. lol


  7. Vermoeiend!!


  8. Leuk 🙂



Geef een reactie

