h1

En nog een taart

14 juli 2009

Vorige week waren we uitgenodigd op een verrassingsverjaardagsfeest. En toen nam ik deze heerlijke taart mee, gemaakt volgens een recept dat ik vijftien jaar geleden van een hele lieve Nederlandse dame kreeg.

Ingrediënten:

  • 100 g roomboter
  • 200 g Bastognekoekjes (‘volkoren biskwie’ schreef de Nederlandse dame in haar recept)
  • 200 g Philadelphiakaas (Monchou in Nederland)
  • 125 g suiker (witte basterdsuiker volgens het recept)
  • 1/4 liter slagroom
  • bosvruchten (ik gebruik een mengeling uit een diepvriespak of verse aardbeien – in Nederland werd de taart gepresenteerd met een blikje bosvruchtengelei van AH)

De koekjes fijn maken met een deegrol.
Boter in een pannetje laten smelten.
Koekjeskruimels door de boter roeren en goed mengen.
In een springvorm doen, goed verdelen en plat drukken.
Suiker en Philadelphiakaas door elkaar roeren.
Geklopte slagroom aan toevoegen.
Op de taartbodem verdelen.
1/2 tot 1 uur in de koelkast laten opstijven.
Vruchten erop.

Telkens ik deze taart maak, krijg ik de vraag of ik het recept kan doorgeven. Echt een lekkernij op een warme zomerdag.

6 reacties

  1. Maar dit klinkt echt wel heerlijk!


  2. En ze was dan -ook al weer- o-ver-heer-lijk: njammie (vooral de bastogne-koekjes waren een verrassing)


  3. misschien een stom vraagje, maar wat is roomboter? (ik ben van plan om ze morgen te maken, maar ik heb dus een probleem)


  4. @ annelyse: eigenlijk geen idee ;-). Ik heb het zo overgeschreven van het vodje papier dat ik hier heb liggen. Ik gebruik wat wij ‘echte boter’ noemen, zo’n pakje van 250 g, je kent dat wel. Dus geen bakboter, geen margarine, geen smeerbare boter in een vlootje.


  5. […] kan het niet proeven, maar alvast de foto’s aanschouwen. En voor het recept, klikt u maar hier. En als deze link niet meer marcheert heb ik het recept voor al de zekerheid in de commentaren […]


  6. […] ga er niet al teveel woorden aan vuilmaken. Maar deze taart moet u beslist eens proberen. Gene paniek, het enige wat u hiervoor moet kunnen is […]



Geef een reactie

