h1

De Mexicaanse griep

16 juli 2009

Ik las vandaag op verschillende blogs (ik ben te lui om hier te linken) berichtjes over de Mexicaanse griep. Voor wie met veel vragen zit of zich ongerust maakt: hier vind je alle (officiële) informatie. Doorklikken naar FAQ.

Ik heb zelf ooit de wintergriep gehad, een dikke 7 jaar geleden. Ik was 7 maanden zwanger, mocht alleen wat Dafalgan nemen, had een kind van 2,5 jaar en eentje van 15 maanden rondlopen en heb astma. Manlief was ook ziek.
Wel, ik ben serieus ziek geweest en heb me nog nooit zo ellendig gevoeld. Ik ben in mijn kinderjaren net als iedereen wel eens ziek geweest. Wat ik me daarvan herinner zijn dagen in bed, in de zetel, fruitsapjes drinken, wat lezen, wat televisie kijken, wat slapen, koorts, koorts wat gezakt, koorts weer wat erger. Na enkele dagen uitzieken was ik dan beter.
Niet zo met deze griep. Een hele week zo ellendig dat we zelfs niet voor de kinderen konden zorgen. Pijn bij elke beweging. Bij elke hoestbui het gevoel dat ik erin zou blijven. Slecht slapen (nog slechter dan de maanden en jaren voordien – met twee kleine kinderen en zwanger sliep ik hoe dan ook geen enkele nacht door in die tijd) en geen fut om wat dan ook te doen. Als ik niet lees, moet ik al heel ziek zijn en ik heb in die week geen woord gelezen. De week erna ging het iets beter, maar was ik absoluut nog niet hersteld.
Om maar te zeggen: van griep, échte griep, niet zomaar een snotvalling met wat koorts, ben je écht ziek.

Van de Mexicaanse griep zullen we dus ook echt ziek zijn, als we die krijgen. Maar meer ook niet volgens mij.
Onze kinderen hebben de griep toen niet overgekregen van ons, hoewel de contacten vanzelfsprekend intens waren op die leeftijd.  Hadden ze het wel gekregen, ze zouden waarschijnlijk ook erg ziek zijn geweest, maar niet meer dan dat, want het waren (en zijn) gezonde kinderen met een normale weerstand.

Er wordt nu zoveel ruchtbaarheid gegeven aan de Mexicaanse griep omdat het om een pandemie gaat. Er zullen heel veel mensen ziek worden en dat heeft natuurlijk zware gevolgen voor de economie. En dat terwijl het al crisis is. Bovendien is het vakantie. Veel reizen, meer kans op besmetting én komkommertijd voor de journalisten. Logisch dat er veel over geschreven en gepraat wordt. Maar reden tot paniek? Nee. Je kan bovendien niet veel doen om een besmetting te vermijden. Een heel besmettelijke Mexicaanse griep is nu eenmaal heel besmettelijk. Als je weet dat mensen die hoesten of niezen hun viruspartikels meters ver verspreiden, zelfs als ze een zakdoek of hun hand voor hun gezicht houden…

Afwachten dus.

8 reacties

  1. Ik ga me toch laten vaccineren dit jaar, en dat voor het eerst. Ik maak me absoluut niet onnodig ongerust, maar ik ben wel goed genoeg op de hoogte wegens dat wij allemaal wel eens van griepwacht moeten zijn tegenwoordig op het werk! En ik heb geen zin om zo stevig ziek te zijn, dat ook wel.


  2. Wij noemen het hier op het werk ‘hysteria mexicana’. Er is wel degelijk wat massahysterie en dat bewijzen de talrijke telefoons die o.a. onze dienst longziekten dagelijks krijgt.

    Ik kan het allemaal nog redelijk relativeren. Ik zat in Taiwan ten tijde van het hele SARS-circus. Maar ik heb wel niet veel goesting om ziek te worden. Ergens is het toch een beetje akelig.


  3. Een paar jaar geleden kregen we de kans om ons te laten vaccineren op het werk. Dat jaar kreeg ik, een variant wss, een zware griep. Zo ziek zoals jij beschrijft. Ik geloof wel in het feit dat er veel mensen ziek zullen worden en alle gevolgen maar de angstpsychose die errrond hangt maakt mensen overbezorgd wat de gezondheid ook niet ten goede komt.


  4. Toen mijn man enkele jaren geleden griep had, was hij er ook echt ziek van. In mei was hij bij de eerste slachtoffers van de Mexicaanse griep (we wonen niet in Belgie). Hij hoestte, had wat keelpijn. Na twee dagen koorts was hij ervan af. We vonden de berichtgeving dan ook enorm overdreven. Nu er mensen sterven zonder andere gezondheidsproblemen, krijg ik natuurlijk meer schrik.


  5. zooo ziek was ik ook ooit eens door de griep, te zien om voor de kinderen te zorgen, met flauwvalmomenten en zweetbuien.. ze mogen diene mexicaanse griep houden (


  6. Twee keer in mijn leven heb ik DE griep gehad. In allebei de gevallen op het werk gekregen. En beide keren was ik de enige die ziek was in huis. Zowel Manlief als Grote Pruts (toen nog klein) hebben het niet gekregen. Als ik hieraan terugdenk, neemt de bezorgdheid toch wel wat af. Wat niet wil zeggen dat ik niet de nodige voorzorgsmaatregelen neem en mijn handen vele keren op een dag was en ontsmet. Want de griep, mexicaans of gewoon, heb ik toch niet liever nog eens.


  7. Hoi,
    Ik heb sinds woensdag griep, welke weet ik niet, advies van huisarts is gewoon uitzieken. Maak me ook niet zo druk om of het de mexicaanse is of de gewone griep.
    Ben er wel erg ziek van: 3 dagen met hoge koorts en overal spierpijn,buikpijn, hoesten, diaree(was gelukkig maar een nacht)keelpijn. Kortom ik kon mijn bed niet uit,zo beroerd.
    Het gaat nu een stuk beter maar hoest nog erg en kan niet slapen van de spierpijn in de benen.
    Maar komt wel weer goed hoor.Positief blijven. Ik hoop alleen dat mijn man en kinderen het overslaan want dit wil ik ze niet aandoen
    Ik was mijn handen na het niezen/hoesten, en laat het zoenen even maar voorkomen kan je het toch niet.
    Ik ga nog proberen even te slapen.

    Gr Yvonne


  8. @ Yvonne: veel beterschap!



Geef een reactie

