h1

Het middagmaal

29 juli 2009

Ik moet u iets bekennen. Ik heb een hekel aan het middagmaal. Althans met de kinderen. Vreselijk, hè.
Als ik alleen thuis ben, in het schooljaar dus, eet ik ’s middags snel iets tussendoor, terwijl ik intussen in de krant blader of mails of blogs lees of doorwerk.
Als de kinderen thuis zijn, moet ik aan tafel eten, zonder intussen te mogen lezen en moet ik wachten tot zij klaar zijn. Ze treuzelen, ze wriemelen, ze blijven maar eten, ze morsen, ze willen altijd iets wat net niet op tafel staat. Ik moet recht springen, ik moet dingen geven, ik moet hen tafelmanieren bijbrengen, ik moet luisteren naar hun gekibbel, ik moet af en toe tussenkomen. En dat duurt en dat duurt en dat duurt. Echt niet leuk.

15 reacties

  1. awel, ik ken dat gevoel. En dan zie ik sommige mensen zo gezellig met hun kinderen rond de tafel zitten te keuvelen, terwijl die van mij alleen maar roepen : wil je mijn vleesje snijden, ik wil nog ketchup, ik heb een vieze neus/mond, ik moet plassen, ik lust dat niet, …
    stress ;o)


  2. Hier ook herkenbaar. Het is al niet mijn gewoonte om ’s middags warm te eten (enkel in weekends en in de vakantie) en bovendien kan ik door de drukte en het – inderdaad – constant heen en weer vliegen absoluut niet genieten van mijn eten. En van het koken kan ik ook al niet genieten, zeker niet als ik mijn meiden voortdurend uit de keuken moet jagen. En dan nog de opruim en de opkuis achteraf. Triestig! 🙂


  3. Awel, we hebben er nu nog maar eentje aan tafel zitten. Maar ontspannen eten zit er voor ons ook niet meer in. Ofwel is ze lastig aan het doen en wil ze niet eten. Ofwel is ze een gigantische knoeiboel aan het maken van haar eten. Daar krijgt ze papa volledig mee over de rooie. Ofwel is ze toch redelijk braaf, waardoor we (Walter en ik) samen een conversatie beginnen, en dat kan ze dan ook niet lijden en begint dan heel hard te wauwelen om boven ons uit te komen… Pfff…. Betert het nog?


  4. Man, man, zo herkenbaar!
    Ik heb altijd het gevoel dat ik op een vrije dag niets anders doe dan tafel dekken, en opruimen. Daarom doe ik regelmatig picknick in de tuisn. Een paar boterhammen smeren en een bord fruit of groenten met een prikker en ze zijn zot content, en de vogels ook met de kruimels 🙂


  5. Bij warm weer, is het hier ontbijt, middagmaal en avondeten buiten, echt serieus, ik zwier kruimels gewoon op ’t gras!
    Ik heb het wel al afgeleerd om opmerkingen over morsen te geven tijdens het eten zelf, op den duur werd dit hier echt ook een spelletje, dus laat ik ze eten (en knoeien) en vestig ik er de aandacht op nà het eten. Waar ik op ’t moment de kriebels van krijg is ’t feit dat Renee persé wil meehelpen om de vaatwas te ledigen en te vullen, zot word ik er van.


  6. het eetmoment zelf verloopt hier “behoorlijk” goed, isla praat zelf al met ons mee: “waarom deed X dat op uw werk?” enzo van die dingen 😉
    maar geduld, veel geduld hebben we wel nodig
    als ik alleen met haar aan tafel zit krijg ik ook sneller de kriebels 🙂
    morsen enzo daar trek ik mij niet te veel van aan, ook de discussies over welk bord, bestek enz ze wil voer ik niet en geef ik haar gewoon 🙂
    maar hey, zelfs met een grote vork kan ze bepaalde dingen eten 🙂
    het klaarmaken zelf dat gebeurt hier heel dikwijls met een brullende isla aan mijn broek, of ze begint ALLE potten en pannen uit te laden terwijl ik bezig ben…
    HATELIJK!


  7. @ allemaal: het grootste probleem voor mij tijdens het middagmaal (wij eten boterhammen ’s middags) is eigenlijk dat ik me steendood verveel.


  8. oei, als ik dat hier zo allemaal lees denk ik dat ik toch nog even wacht… 😉


  9. Dat is nu een van de voordelen aan grotere kinderen: de maaltijden worden veel rustiger en de gesprekken zijn soms van een redelijk hoog niveau (niet altijd, neen). Ik kan me dus gerust voorstellen wat je bedoelt, want als we nu zo samen aan tafel zitten, heb ik niet echt heimwee naar pakweg tien jaar geleden. Dan zijn tieners echt veel leuker.
    Dus nog even geduld, het verandert heus wel.


  10. ik ken dat…als ik alleen ben zit ik gegarandeerd met een boek(ske) aan tafel. op ’t gemakske wat bladeren en wat eten. maar niet met kinderen he. want lezen en eten mag niet samen he…


  11. Je steendood zitten vervelen aan tafel, en ondertussen bedenken welke interessante dingen je wél allemaal zou kunnen doen… ken ik zeer goed 😀 Onze kinderen worden ondertussen wat groter (15 – 13 – 11 – 9), en samen ontbijten en lunchen is hier afgeschaft. Ieder staat toch op z’n eigen ritme op… dus heb ik een paar maanden geleden besloten een soort ‘buffet’ te houden voor ontbijt en lunch. De warme maaltijd gebruiken we wel samen, maar dan hoeft niet iedereen te wachten tot de laatsten klaar zijn. De twee jongsten maken er toch maar een spelletje van, de hele tijd zitten kletsen en onnozel doen en niet verdereten, na een tijd wordt het een show van hier tot ginder, die zij plezant vinden maar de rest niet. Dus wie klaar is, vraagt of ie van tafel mag, ruimt wat op, en verdwijnt weer. Komt wel weer goed als de twee trage eters ooit eens beslissen om aan een normaal tempo te eten. Het bespaart me alvast een hoop ergernis 🙂


  12. Oh ja, ik beken: ’s middags eet ik thuis ook veel liever alleen. Liefst achter de computer of terwijl ik de krant of een boek lees. Samen boterhammen aan tafel eten vind ik ook behoorlijk saai.
    ’s Avonds eten wij wel allemaal samen aan de tafel (’t warm eten), en dat vind ik dan weer meestal wel gezellig.


  13. @ prutsen: ja, warm eten ’s avonds met het hele gezin vind ik ook gezellig. Samen rustig ontbijten in het weekend vind ik ook zalig.


  14. Ik ben zo gelukkig om dit te lezen!
    Ik geef ze tegenwoordig veel te vaak sandwichkes omdat ik dan weet dat ze wel zwijgen 😉


  15. Hier willen die van 11 en 10 heel dikwijls een pick-nick klaarmaken in een brooddoosje (met flesje water) om met het buurmeisje te gaan picknicken in onze/haar hof of wat verder in het natuurgebied. Makkelijk hoor.

    Laat genoeg opstaan helpt ook. Dan slaan we het middagmaal over.



Geef een reactie

