h1

Hoofddoekenverbod

14 september 2009

Ik geef het toe: ik heb de pro’s en contra’s in het hoofddoekendebat niet allemaal gelezen en ik kan het helemaal mis hebben. Maar redeneert u eens even mee met mij.

Moslimmeisjes dragen steeds vaker een hoofddoek.
Die hoofddoek is een religieus symbool voor hen.
Voor zover ik weet, is het niet verboden om uit te komen voor je religie. Je benadeelt daar niemand mee, brengt geen schade teweeg, kwetst daar niemand mee, brengt de veiligheid niet in gevaar, bent daardoor niet per se radicaal of onverdraagzaam of racistisch, enz. enz. Als je een hoofddoek draagt, blijf je herkenbaar en identificeerbaar.
En iedereen is vrij om zijn/haar mening (liefst op een beleefde en respectvolle manier) te uiten.
Laat moslimmeisjes die hoofddoek dus dragen, zou ik zeggen.

Maar… hoor ik sommigen al zeggen, die meisjes doen dat niet uit vrije wil. Die worden onder druk gezet om die hoofddoek te dragen.

Veronderstel dat dat zo is, dat die meisjes eigenlijk geen hoofddoek willen dragen.
Wat is het gevolg van een hoofddoekenverbod? Zijn die meisjes nu ineens vrijer? Gelukkiger? Opgelucht? Allicht is een deel van die onderdrukte meisjes blij met onze steun. Maar is hun probleem van onderdrukking daarmee opgelost? Ik weet het niet. Ik ben bang dat de mensen die de vrijheid van deze moslimmeisjes beperken/afnemen, die hen verplichten om die hoofddoek te dragen, genoeg andere manieren hebben om hen te laten voelen dat ze niet vrij zijn. Zoals hen dwingen om van school te veranderen, thuis te blijven, enz. Om over de niet-schoolgebonden kwesties nog maar te zwijgen. Zouden we dat thema dan niet beter op een andere manier aanpakken dan met een hoofddoekenverbod dat meteen zo symbolisch geladen wordt en elk gesprek, elke discussie onmogelijk maakt?

En veronderstel nu ook eens dat moslimmeisjes uit vrije wil een hoofddoek dragen. Wat levert een hoofddoekenverbod dan in ”s hemelsnaam op? Polarisering. Afwijzing. Radicalisering. Onbegrip. Woede. Onmacht.

Een gemiste kans vind ik dit.

5 reacties

  1. Ik heb er ook heel dubbele gevoelens bij, bij dat hoofddoekenverbod. Voor een stuk kan ik de redenering om het in te voeren begrijpen, maar ik vrees ook dat hun vrijheid hierdoor nog meer beknot zal worden in plaats van toe te nemen. Hoe kan zo’n verbod integratie ten goede komen als dit ongetwijfeld als gevolg zal hebben dat er her en der moslimscholen opgericht worden? ’t Is zoals je stelt, een ‘verbod’ maakt ieder gesprek/discussie onmogelijk.


  2. Vanaf dit weekend wordt elke voetbalsupporter (van 0j tot 99j) vriendelijk verzocht om geen sjaal, klakske of ander accessoire met de clubkleuren te dragen in het voetbalstadion. Op deze manier worden provocaties vermeden met de tegenstander.
    …. de wereld door een gekleurde bril.


  3. Wat mij opvalt is dat het graag door autochtonen gezegd wordt dat de hoofddoek een symbool van onderdrukking is. Maar de meisjes die ik op teevee zie lijken me allerminst onderdrukt. Het zijn net zelfbewuste meisjes die heel goed weten wat ze willen.


  4. Ik ben wel voor dat verbod en dat allemaal door het artikel dat ik overlaats in humo gelezen heb. Moet je ook maar eens lezen.


  5. @ annava: helaas hebben we de Humo niet in huis… Jammer, want ik zou het artikel wel eens willen lezen.



Geef een reactie

