h1

Leren lezen

24 september 2009

De jongste dochter zit in het eerste leerjaar en leert dus lezen. Voor de mensen zonder ervaring met beginnende lezertjes: de kinderen splitsen de woordjes eerst op in de afzonderlijke letters (hakken) en zeggen dan het woord in zijn geheel (plakken).
Bijvoorbeeld: m-aa-r – maar. En: v-aa-r – vaar.
Bij ons wordt dat dan: m-aa-r – raar. En v-aa-r – vaas.
Knettergek word ik daar van. De kop van het woord was een ‘m’, je bent toch niet met de ‘r’ begonnen? En ik heb toch geen ‘s’ gehoord, waarom zeg je dan vaas?
En de andere drie deden indertijd hetzelfde. Vreemd, heel vreemd.

7 reacties

  1. Te veel fantasie? Wat ook wel een goede eigenschap is eigenlijk 🙂


  2. Ik denk dat ik een flinke extra portie geduld nodig heb, als het hier zover is (volgend jaar) 😉


  3. @ prutsen: nu, bij de jongste, geniet ik er wel van. Maar bij de oudste was ik toch verrast dat dat leren lezen zo raar verliep en had ik wel wat geduld nodig.


  4. Klinkt wel grappig hoor, vanop afstand!
    Zeker dat ze je niet uit je kot aan het lokken is, met de trukendoos vd oudsten? 😉


  5. Doet me denken aan mijn collega wiens dochter in het eerste leerjaar zit en die in begin systematisch bvb. v – aa – s zei en dan met een klapbeweging: aap! Telkens opnieuw. Zolang ze die klik niet maken tussen wat ze eerst zeggen en horen, zorgt het leren lezen voor grappige toestanden blijkbaar. Hoewel ik ook (te) snel mijn geduld zou verliezen…


  6. Heb een dochter in eerste leerjaar en die doet inderdaad net hetzelfde. Vind dat ook een zware beproeving maar ook wel voor mezelf een overwinning als ze het goed doet. En zoals je zelf ook zei, mijn zoon deed net hetzelfde.


  7. Maar die oudste drie kunnen ondertussen wel vlot lezen, vermoed ik. Dus ook nu: je geen zorgen maken.



Geef een reactie

