h1

Voorstellingsvermogen

25 september 2009

Vanavond viel dochterlief achterover met haar stoel. Ze schommelt altijd op twee poten en deze keer liep het fout af. Bám. Ze was natuurlijk ontzettend geschrokken en begon heel hard te huilen. Ik vroeg haar waar het pijn deed. Ze wees naar haar rechterzij. “Hier.” Ik trok haar op schoot om haar te troosten en ze snikte: “En de eitjes.” Manlief en ik keken elkaar verbouwereerd aan. Waar had ze het over? Toen begreep ik het. Nog niet zo lang geleden stelde ze vragen over kindjes krijgen en vroeg ze of zij ook ooit een baby in haar buik zou kunnen hebben en hoe dat dan in zijn werk ging enzo. Ik legde haar een en ander uit en vertelde ook dat in haar buik al eitjes klaarzitten. En dat, wanneer ze ongeveer zo oud als F. zou zijn, elke maand een eitje vrij zou komen uit het nestje waar alle eitjes in liggen. Ze dacht blijkbaar dat die eitjes ergens ter hoogte van haar zij zaten. 
“Maar daar zitten de eitjes niet, hoor” zei ik, “die zitten daar.”
Ze schudde haar hoofd. “Nee, dat bedoel ik niet. Zijn die eitjes nu niet…” 
“Oh, ben je bang dat de eitjes gebroken zijn?”
“Neehee,” snikte ze, “dat ze uit het nestje gevallen zijn!”

10 reacties

  1. Geweldig 🙂


  2. Zalig toch, die kinderlogica! 🙂


  3. Zo schattig!


  4. Schitterend! En een beetje zielig tegelijk, zo ongerust dat ze was 🙂


  5. Zo lief!
    Het valt mij hier ook op hoe kinderen ermee bezig zijn en erover blijven nadenken als je hen iets ‘nieuws’ uitlegt.


  6. Grappig. Ook hier komen soms de gekste dingen naar boven. Eigenlijk moet je die direct opschrijven, hé!


  7. Cute! 🙂


  8. @ Tamara: ja, het kwam er inderdaad wel wat zielig uit. Het ergste van al was dat ik mijn lach niet kon inhouden. Ik kreeg zo’n beeld voor me van een nest eitjes in haar buik die allemaal geklutst waren en een blik op mijn man, die naast ons zat, was genoeg om me in lachen te laten uitbarsten. Dat vond de dochter natuurlijk niet leuk, dus moest ik mijn best doen om weer een serieus, meelevend gezicht te trekken… :-).


  9. amai, ik vind dat toch wel knap dat die al zulke verbanden leggen. Ook al zijn ze niet helemaal juist:)

    Ook wel heel schattig! Lief!


  10. Inderdaad, geweldig… en nu nog onthouden. Ik ben al zoveel van die dingen vergeten, en neen, ik heb niets opgeschreven.



Geef een reactie

