h1

Ik hou van lezen. En van verlangen.

6 oktober 2009

Ik ga ongeveer om de drie weken naar de bibliotheek. Langer mogen we onze boeken niet bijhouden. Ik geniet ervan om tussen de rekken te dwalen, boeken in mijn handen te nemen, de achterflap of de eerste alinea te lezen en te wikken en te wegen of ik het boek zou meenemen. Soms is het een moeilijke zoektocht en ga ik niet helemaal tevreden naar huis. Soms is de buit overweldigend en begin ik in sneltreinvaart te lezen om die vijf boeken op drie weken uit te krijgen. Dat lukt natuurlijk nooit. Sommige boeken staan hoog op mijn lijstje, maar zijn altijd ontleend omdat ze zo populair zijn. Denk maar aan de boeken van Khaled Hosseini of de trilogie van Larsson of ‘De eenzaamheid van de priemgetallen’ van Paolo Giardano. Toch reserveer ik zelden of nooit een boek. Het kost maar een halve euro, maar ik kijk liever uit naar het moment waarop het boek gewoon voor mijn neus in het rek blijkt te staan. Dat vind ik zo fijn: lang naar iets verlangen en het dan vinden/krijgen/bereiken. De voldoening die je dan voelt, is heerlijk. Zo trof ik bij mijn laatste bibbezoek eindelijk ‘De Franse tuinman’ van Santa Montefiore aan. Een heel mooi boek. Pijnlijk mooi. Zet het maar bij op uw lijstje. En als u een van bovengenoemde boeken in uw boekenkast hebt staan: nee, ik hoef ze niet te lenen, ik wacht wel. Tot ze toch eens in de bib aanwezig zijn. (Of tot ik echt niet meer kan wachten.)

3 reacties

  1. Schoon, ontroerend zelfs…Dat typeert je helemaal. GV!


  2. Oh, zo herkenbaar, dat verlangen! Precies om diezelfde reden reserveer ik nooit. Wachten kan mooi zijn…


  3. Zo, mijn leeslijstje wordt weer wat langer. Zelf ga ik wel graag naar de bieb, maar dan eerder voor knutsel/naai- en kinderboeken. Ik ben namelijk verslaafd aan boeken zoals anderen aan kleding of schoenen. Ik kan geen boekenwinkel voorbij lopen of ik ben direct héééél vééél geld kwijt. Ik wil dat gewoon ‘hebben’ en niet alleen maar lenen. Dat je in de bieb ze ook maar drie weken mag houden, geeft mij een zekere ‘stress’ die ik liever niet heb. Ik wil ontspannen kunnen lezen, zonder de druk om het ‘uit te moeten hebben’. Al heeft een goed boek natuurlijk geen drie weken nodig 😉



Geef een reactie

