h1

Ratatouille

31 oktober 2009

Vandaag op vijf minuten tijd twee Ratatouilles in levende lijve zien wegvluchten. Onze composthoop is (was intussen) blijkbaar hun voorraadkast en naast de compostbak hadden ze hun keuken ingericht, in een hoopje compost dat ze zelf mooi hadden opgestapeld. En blijkbaar bevindt hun slaapkamer annex badkamer met toilet zich in het tuinhuis. Ofwel gaan ze daar uit ’s nachts. Of de keutels moesten van muizen zijn. Bah!
Ik vond mezelf bijzonder dapper dat ik die composthoop naar een andere plaats in de tuin durfde te verhuizen, want ik ben bang van ratten en muizen. Maar nadat ik op vijf minuten tijd twee van die engerds op minder dan een meter van mijn voeten had zien wegvluchten, ben ik heel lief (en laf) aan manlief gaan vragen of hij niet aan W. of J. kon vragen om de rest van de hoop weg te halen. (U moet weten, manlief zou dat normaal zelf doen, maar hij is onlangs geopereerd aan zijn voet – een geplande operatie – en mag nog tot woensdag niet op de voet steunen. Daarna volgen nog 4 weken gips en een revalidatieperiode. Omdat de verhuis van de composthoop dringend was, ben ik er zelf aan begonnen.) Enkele minuten later stond manlief op zijn krukken naast de composthoop en heeft hij op een been het karwei afgemaakt. Mijn held.

8 reacties

  1. Ja zeg, dacht ik hier een recept van ratatouille te vinden, kom je met zo’n horrorverhaal! 😉
    Omdat wij afval ook allemaal op de composthoop gooien (gekookt en dierlijk afval mag daar eigenlijk niet op), ben ik altijd bang om er een rat of muis tegen te komen. Gelukkig hebben bijna al onze buren katten. Ik denk dat we anders ook een paleisje hadden voor die beesten.


  2. Wat zouden toch zonder onze mannen zijn, hé?


  3. Ik had vorig jaar hetzelfde voor: tot het te koud werd zat meneer of mevrouw in het compostvat. Toen verhuisde hij of zij naar de zolder boven de keuken alwaar ’s nachts een ware strooptocht richting keuken volgde. Het heeft heel lang geduurd vooraleer ik het beest weg kreeg, heb toch vergif moeten gebruiken.


  4. Oh jee ratten! Daar hebben wij deze zomer ook nog contact mee gehad, buèkes, de herinneringen komen direct terug. Lang leve de mannen die ratten (durven) verjagen!


  5. ook hier een rat in het compostvat en de gemeente is vakkundig vergif komen plaatsen (als je dicht bij een waterloop woont is dit gratis!). Tip: GEEN brood in compostvat. Karwei ipv karwij?


  6. @ Griet: Achter onze tuin loopt een beek, op een paar meter van de composthoop, dus we wisten wel dat we ratten zouden aantrekken. Ik wist niet dat ze zo dol waren op brood, dus dat zullen we voortaan maar uitstrooien voor de vogels. Gisteren vertelden vrienden ons dat we gratis vergif kunnen krijgen bij de gemeente, dus daar zullen we ook voor zorgen. En inderdaad: karwEI. Foei. Ik heb het snel verbeterd.


  7. @ Elke: dat meen je niet!!! Een rat in je keuken? Oh, ik zou er geen voet meer durven binnenzetten. Ik krijg al rillingen als ik het nog maar lees.


  8. @ Prutsen: ik wil je niet ongerust maken, maar hier lopen ook verschillende buurkatten rond. Anderzijds is het wel logisch dat we ratten aantrekken met onze composthoop. Achter onze tuin loopt een beek en we gooien werkelijk alles op onze composthoop.



Geef een reactie

