Archive for 7 november 2009

h1

Referendum

7 november 2009

Willen we eens een referendum organiseren om de schorsing van Yanina Wickmayer en Xavier Malisse ongedaan te maken? Lijkt me zinvoller dan een referendum over de Lange Wapper.

Ik laat mijn fantasie even de vrije loop. Kan het Vlaamse Parlement niet snel een decreet goedkeuren waarin bepaald wordt dat geschorste sporters gratie kunnen vragen bij de minister van Sport (of laten we die eer aan de koning)? Of een decreet waarin wordt bepaald dat sporters tegen een schorsing in beroep kunnen gaan bij een Vlaamse beroepscommissie. Of een ander soort decreet. Onze politici zijn inventief genoeg, me dunkt. Dat ze maar snel iets verzinnen om een eind te maken aan deze belachelijke historie. Voor we het weten, willen Wickmayer en Malisse niet meer deelnemen aan de Fedcup/Daviscup en veranderen ze van nationaliteit tegen de volgende Olympische Spelen.

Ja, sporters moeten administratief in orde zijn, net zoals iedereen administratief in orde moet zijn en regels en wetten moet volgen. En als je de regels niet volgt, is een straf gerechtvaardigd. Maar deze straf vind ik niet in verhouding met de overtreding.

Dus, lieve lezers, wat zou u antwoorden op de volgende vraag: