h1

Graag nuchter achter het stuur

15 november 2009

Afgelopen weekend hoorde ik het weer: de man die het ongeval in het Oosterzele heeft veroorzaakt, had iets te veel gedronken. Dat blijft me kwaad maken. Als je rijdt, drink je toch niet? Dat is voor mij de evidentie zelve.
Ik ben het dan ook niet eens met SibHams commentaar op mijn stukje van enkele dagen geleden. We weten allemaal dat alcohol, mobiel bellen (of dat nu handenvrij is of niet maakt zelfs niet uit), drugs, vermoeidheid, jengelende kinderen op de achterbank, een stresserende dag op het werk, ruzie met het lief,… onze concentratie verminderen. Van alcohol, drugs, mobiel bellen,… is dat wetenschappelijk bewezen én je kan objectief vaststellen of iemand gedronken heeft, drugs heeft gebruikt, mobiel aan het bellen is. Dus kan je dat verbieden. En als mensen dat verbod niet volgen, bestraf je. Want ze brengen de veiligheid van anderen in gevaar.
Maar je kan niet objectief meten hoe afgeleid iemand is door vermoeidheid, piekeren, drukte op de achterbank,… Dus moeten mensen in die gevallen zelf bepalen of ze nog kunnen rijden of beter even aan de kant gaan staan. En soms zullen ze dat verkeerd beoordelen en bijvoorbeeld in slaap vallen achter het stuur en in het ergste geval daardoor een dodelijk ongeval veroorzaken.
Ongevallen kan je niet vermijden. Maar altijd nuchter achter het stuur kruipen zal zeker helpen om het aantal ongevallen te verminderen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Daarom wil ik dat die toegestane 0,5 promille verlaagd wordt naar 0 promille. Dat lukt in andere landen, waarom dan niet in België?

5 reacties

  1. Ik steun je alvast voor de volle honderd procent. En eigenlijk zou daar geen discussie mogen over bestaan. Rijden + drinken = fout.


  2. Ik ben het volledig met je eens. En ik ben daar ook altijd zo kwaad om. En ik spreek mensen daar op aan, ja.


  3. […] inderdaad, ik sluit me aan bij Licht in de duisternis en YAB. Laten we allen samen onverdraagzaam zijn tegen drinken en rijden. Dat doe je gewoonweg […]


  4. […] broeide al sinds vorige week, maar na Yab, Lien en Licht in de Duisternis heb ik toch eens zin om keihard te ventileren. Wat zich de afgelopen dagen op onze Vlaamsche wegen […]


  5. Ik maak een ziekelijke fout door in een week waarin de tol te hoog is, de 0.5 promille regel af te doen als een rekenkundig regeltje.
    Dus laat ik je redenering volgen, laten we gaan voor de 0 promille regel.
    Ik drink ’s middags 2 glazen wijn, ik veronderstel om 5 uur, terug nuchter in de auto te kunnen stappen. Correct ? Je kan geen mensen verbaliseren terwijl ze nuchter zijn.
    Deze week ook gelezen: Typisch aan de weekend ongevallen is nacht en plezier.

    Het verkeer is en wordt meer en meer een hel. Ik rij 20 jaar met de auto (5 a 10.000km/jaar, onder het gemiddelde vermoed ik?), 30 jaar met de fiets, ondertussen heb ik een 5-tal incidenten meegemaakt op de baan als getuige of als betrokkene, gaande van een ‘ongewenst’ kusje op de achterbumper tot 3 ongevallen met politie en/of ambulance. Eenmaal voor 99 % zeker dat er alcohol in het spel was, zeg maar zwaar geintoxiceerd.
    Toeters, vingers en overreden katten laat ik buiten beschouwing.
    Ik vind dit veel en op de een of andere manier beschouw ik me nog altijd als een van de gelukkige in het verkeer. Hout vasthouden.



Geef een reactie

