h1

Herfst

19 november 2009

Muziek op die me tot diep vanbinnen raakt. Ik zie door het raam de zon die begint onder te gaan tussen de bijna kale bomen. De laatste zonnestralen bereiken tussen de stammen door het gras. Overal gele en bruine en rode bladeren. Stilte buiten, behalve af en toe een vaag geklop op de achtergrond (verbouwingswerken bij de buren). De kat ligt opgerold tussen de kabels van mijn elektronische apparatuur te slapen aan mijn voeten. Af en toe gehoest van manlief die elders in huis zit te werken. Nog even en het huis wordt weer gevuld met het lawaai van de kinderen die thuiskomen. Vijf gestolen minuutjes om dit stukje te schrijven. Een stukje over heimwee. Heimwee die me op zulke momenten overvalt. Heimwee om tijden die onherroepelijk voorbij zijn. Heimwee om gemiste kansen. Verwaterde vriendschappen. Mensen die ik niet meer zie hoewel ze ooit zo belangrijk voor me waren. Foute beslissingen. Pijn en verdriet. Maar, en dat is net zo typisch aan heimwee, vind ik, ook geluk en tevredenheid om wat geweest is, om mooie herinneringen, om wat ik nu heb, om wat me blij maakt. En ook verwachtingsvol uitkijken naar wat nog komen zal. En beseffen dat ik ondanks alles, ondanks de vele zorgen en verdriet die regelmatig mijn pad kruisen, gelukkig ben.

7 reacties

  1. Goh, dat is zo mooi gezegd…
    Zo’n gevoel overvalt me vaak als ik alleen in de auto zit, onderweg naar huis na een vermoeiende dag en een mooi liedje op de radio.


  2. Dat versta ik heel goed…mooi om te lezen!


  3. oh, zo schoon en ja, ik ken ook dat gevoel.


  4. Ik kreeg een krop in mijn keel. Je kan echt heel pakkende dingen neerschrijven. En vaak herkenbaar.


  5. Ah… zo mooi…


  6. Wat die herfst allemaal teweeg brengt, he.
    Heel mooi en heel herkenbaar beschreven.


  7. Een mooi stukje proza!



Geef een reactie

