h1

Boomhut

27 november 2009

Vanochtend in de krant.

“In Brugge veroorzaakt een boomhut heibel tussen twee buren. De ene vindt de spelende kinderen hinderlijk, de andere vindt dat de boomhut afbreken de rechten van zijn kinderen schaadt. “

Twee buren maken ruzie over een boomhut. De rechter heeft beslist dat de boomhut moet worden afgebroken. Gaat het hier om een onverdraagzame buur die geen spelende kinderen in zijn buurt kan verdragen? Of gaat het hier om ouders die vinden dat hun kinderen alleen rechten hebben (in dit geval: het recht op een boomhut en het recht om daarin te spelen)? Als ik de titel lees, ga ik voor optie een. Als ik het artikel lees, ga ik voor optie twee. De ene buurman vindt spelende kinderen immers niet hinderlijk. Hij vertelt:

‘Ik heb niets tegen spelende kinderen. In deze buurt wonen veel kinderen en die spelen graag buiten’, zegt …. ‘Kijk, meneer… heeft een tuin die dertig meter lang is. Wij hebben een koertje van vijf op vijf. Als je op de boomhut staat, kijk je daar recht op. Bovendien is de koer omgeven door muren en weerkaatst het lawaai er enorm.’

Tja, hier zou je nog kunnen denken: probeer een beetje verdraagzaam te zijn. Maar dan lees ik:

‘De eerste keer is het nog grappig als de buurjongen zijn hoofd boven de muur uitsteekt en vraagt wat we aan het eten zijn en de tweede keer kan ik er ook nog mee lachen, maar de vijftiende keer ben je het beu.’

Dan denk ik: kinderen hebben rechten, ja, maar ook plichten. En ouders hebben de taak om ervoor te zorgen dat hun kinderen beleefd blijven en anderen niet nodeloos storen. Ja, spelen moet kunnen. Maar respect opbrengen voor de buren ook. Bovendien blijkt uit het artikel dat de ene buurman met overleg en constructieve voorstellen de zaak wou oplossen en dat de andere buurman daar nauwelijks of niet op inging en de boomhut absoluut op díe plaats wou houden. De rechten van kinderen?

3 reacties

  1. Tja, moeilijk om erover te oordelen. Kinderen moeten sowieso respect hebben, maar ik kan me ook veel vervelendere vragen voorstellen dan ‘Wat zijn jullie aan het eten?’


  2. Verdraagzaamheid en respect zijn waarden die bij iedereen wat hoger op hun lijstje mogen staan.


  3. @ Veerle: ja, er zijn inderdaad veel vervelendere vragen dan ‘Wat zijn jullie aan het eten?”, maar ik vind het toch belangrijk dat kinderen de buren (of andere mensen) niet te pas en te onpas storen. Kinderen moeten kunnen spelen, maar niet altijd en overal en niet op om het even welke manier. Wij hebben heel spontane kinderen en als ze de buren zien verschijnen, roepen ze daar altijd naar enzo. Heel fijn en moet kunnen, maar we leren hen ook om de buren op tijd en stond met rust te laten, om niet te roepen en te tieren als de buren in de tuin zitten, om hoe dan ook niet al te lawaaierig te spelen enz. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een boomhut zou bouwen vlakbij de buren, met inkijk bij de buren, zeker niet als er vlakbij een andere boom staat, waarin die boomhut ook een plaats had kunnen krijgen. En als ik zou merken dat de buren dat niet fijn vinden, die inkijk, zou ik daar rekening mee houden. Die buren hadden blijkbaar zelf voorgesteld om een scherm op de muur te plaatsen, om inkijk te vermijden, maar daar wordt dan niet op gereageerd door de boomhuteigenaars. Normaal vind ik mensen die klacht indienen tegen overlast van spelende kinderen nogal onverdraagzaam, maar in dit geval leek het verhaal me toch genuanceerder dan dat.



Geef een reactie

