h1

De 5 boeken van mijn leven

28 november 2009

Enkele weken geleden kreeg ik een stokje van deze blogster, die benieuwd is naar het lijstje van de ‘5 boeken van mijn leven’. Een tijd geleden maakte ik al een lijstje ’15 boeken om nooit te vergeten’. En ik heb een boekenpagina, die ik regelmatig aanvul met wat ik lees, maar dat zijn natuurlijk niet altijd boeken die een levenlang bij blijven.

Welke boeken zijn me wel bijgebleven? Een moeilijke denkoefening, vooral omdat ik – ja, echt waar – veel vergeet van wat ik lees. Als ik een goed boek lees, kan ik daar zo in opgaan dat ik weg ben van de wereld. Maar vraag me een half jaar later niet om te vertellen waarover het boek precies ging en hoe het afgelopen is… Erg, ja. Wat wel blijft hangen, is de sfeer. En of ik het een slecht, goed, fantastisch boek vond, weet ik meestal ook nog wel. Dus daar gaan we.

1. Charlottes web van E.B. White

 Charlotte's web

Het eerste boek dat me aan het huilen bracht. Het boek dateert uit 1952, maar is blijkbaar nog altijd een van de best verkochte boeken wereldwijd. Het is een van de weinige boeken die op mijn boekenplank stonden. Ik las vooral boeken uit de bibliotheek. Ik koop trouwens nog steeds heel weinig boeken. 

2. De verborgen geschiedenis van Donna Tartt

Dit boek las ik toen het pas was verschenen in 1992. Het deed me wat denken aan mijn humanoriatijd, waar ik in die tijd soms wat heimwee naar had. Menselijke verhoudingen en menselijk gedrag hebben me altijd gefascineerd. En in dit boek kwamen die ruimschoots aan bod.

3. In het maanlicht van Nicci Gerrard

Dit boek heb ik dit jaar pas gelezen en ik werd er helemaal door meegesleept. Het zal me ook altijd herinneren aan de omstandigheden waarin ik het las: tijdens een heel fijne, ontspannende vakantie bij E. en D. in S.

4. De boeken van Nicolas Evans. Ik kan niet goed kiezen welk van de vier ik nu het mooiste vind. De paardenfluisteraar. De wolvenlus. De rookspringer. Het keerpunt. Een van die twee laatste, denk ik. De verhalen spelen zich telkens af in het bergachtige gebied van Montana. Hij beschrijft de natuur daar op zo’n manier dat ik onmiddellijk een reis naar Montana zou boeken.

   

5. Verlangen naar vrijheid van An Rutgers van der Loeff. Ik vind geen afbeelding van het boek. Het is een jeugdboek waarin thema’s aan bod komen die ook in mijn leven een belangrijke rol spelen. Ook dit boek staat in mijn boekenkast en ga ik binnenkort nog eens herlezen.

2 reacties

  1. Helemaal met je eens voor 2., 3. & 4.: Nicholas Evans zijn boeken zijn inderdaad stuk voor stuk prachtig. Ik wacht vol ongeduld op een volgende.
    ‘Charlottes web’ & ‘Verlangen naar vrijheid’ staan bij dezer op mijn lijstje voor een volgend bib-bezoek !


  2. De verborgen geschiedenis, ik ben er zoveel in begonnen en ik geraak er maar niet door. En toch blijf ik volhouden. Heb je al iets van Renate Dorrestein gelezen? Heb van AL haar boeken genoten!



Geef een reactie

