h1

Het leven zoals het is: Licht in de duisternis

14 december 2009

De voorbije weken, maanden had de tijd me in haar greep. Voor het eerst sinds lang heb ik een ‘vrij’ moment. ‘De hemel in het klad’ van Bart Peeters staat op. Ik kijk uit op een winters landschap onder een winterzonnetje. Ik voel me eventjes ‘zen’.
Laat ik de afgelopen week even schetsen, zodat u een beter beeld krijgt van mijn leven (mocht u dat interesseren, anders zapt u maar weg) en zodat ik over zoveel jaar dit stukje nog eens kan herlezen en mezelf kan uitlachen, beklagen, niet meer begrijpen,…

Maandag 7 december:

  • Moe opgestaan, want te laat gaan slapen gisteren wegens ongelofelijk veel werk (huishouden, werk, kinderen,… – niet noodzakelijk in die volgorde)
    Note to myself: ga op tijd slapen
  • Kinderen naar school brengen
    Note to myself: manlief vragen om achterlicht te monteren op de fiets van de jongste zoon
  • Twee uur een gesprek met een fantastische mevrouw die ons gezin begeleidt. We krijgen concrete tips en maken plannen. Nu ze nog uitwerken.
    Note to myself: lijst maken met taakjes voor de kinderen
  • Werk A en tussendoor werk B – ’s middags tussendoor eten terwijl ik doorwerk
    Note to myself: klinken van de deuren afkuisen (werkvrouw, grrr!)
  • Kinderen gaan halen op school 
  • Huiswerk
  • Oudste zoon naar de tennisles brengen
    Note to myself: garagist bellen om autoprobleem op te lossen
  • Snel naar de winkel om eten in te slaan voor vanavond
  • Koken
  • Eten
    Note to myself: koelkast uitkuisen
  • Direct vertrekken om werk A op verplaatsing te doen
  • Weer thuis om werk A thuis te doen
    Note to myself: mailtje sturen naar K. en factuur opmaken
  • Werk B achter de computer met een half oog op de televisie
  • Veel te lang gewerkt en te laat in bed

Dinsdag 8 december:

  • Moe opgestaan, want te laat gaan slapen
  • Ochtendritueel
  • Kinderen naar school
    Note to myself: fietslicht van zoonlief in orde brengen
  • Werk A op verplaatsing
    Note to myself: autoprobleem aanpakken
  • Werk B
    Note to myself: aankoop computer bespreken met manlief
  • Kinderen gaan halen
  • De oudste drie aan hun huiswerk zetten
  • Onmiddellijk naar de zwemles, want de jongste dochter moet zwemmen om haar zwembrevet te halen – jongste dochter haalt haar zwembrevet van 50 m!
  • Koken
  • De oudste zoon helpen bij de voorbereiding van zijn notenleertoets morgen
    Note to myself: uitzoeken waar ik pianoles kan volgen
  • Werk A
    Note to myself: straks e-mail naar A. sturen om beurtrol voor muziekschool om te draaien morgen
  • Werk B, tot heel laat in de avond – de deadline wenkt
    Note to myself: wanneer de finale van ‘De beste hobbykok…’ op video bekijken?
  • Weer te laat in bed

Woensdag 9 december:

  • Zelfde ochtend als de afgelopen twee dagen
  • Werk A
  • Werk B
    Note to myself: hoe geraakt T. vanavond op de looptraining? En gaat hij daarna naar de judoles of niet?
  • Kinderen ophalen
  • Eten
    Note to myself: eten opa en oma mee straks?? Dan heb ik niet genoeg spaghettisaus
  • Notenleer nog eens bekijken met de oudste zoon
  • Zoon + drie andere kinderen naar de muziekschool brengen
  • Zakelijke afspraak bij twee mensen met manlief, die maandag dringend werd vastgelegd. Gelukkig konden de schoonouders komen babysitten. Vier uur weg.
    Note to myself: afgesproken plannen van maandag uitwerken. Mail sturen naar ene J.
  • Koken
    Note to myself: dringend mail sturen over oudejaar
  • Eten
  • Zoonlief naar de judoles (gelukkig vandaag geen trainingen voor de andere sport van onze twee zonen…). Vergeten trainingsvest van zoonlief tevergeefs zoeken in de sporthal.
  • Werk B, opnieuw tot laat in de avond doorwerken om de deadline te halen

Donderdag 10 december

  • Zelfde stramien als de andere dagen
    Note to myself: dringend bloembollen opnieuw in de grond steken
  • De hele dag werk A en B
    Note to myself: afspraak maken voor griepvaccinatie
  • Kinderen ophalen
    Note to myself: met manlief bespreken wanneer wie vrij is in de kerstvakantie
  • Naar de pianoles met de zoon, tijdens het wachten tijd voor een boek
    Note to myself: pianoles voor mezelf regelen
  • Eten halen
  • Koken
  • Dochter naar de dansles brengen
  • Werk A
    Note to myself: administratief werk van werk A eindelijk doen!!!
  • Werk B, tot ’s avonds laat

Vrijdag 11 december

  • Vroeger opgestaan, want om 8 uur afspraak bij de huisarts om een griepspuit te laten zetten (ik ben risicopatiënt)
  • Snel naar huis om de kinderen naar school te brengen
  • Bijna 2,5 uur overdracht van de scoutsadministratie, die ik vanaf dit jaar op mij zal nemen
    Note to myself: vervoer regelen voor de jongste zoon morgen
  • Werk B
  • Tennisles
    Note to myself: vignet voor Zwitserland regelen
  • Kinderen gaan halen
    Note to myself: trapleuning kuist (plakt nog altijd! grrr, werkvrouw!)
  • Gitaarles van zoon
    Note to myself: gesprek maandag goed voorbereiden
  • Helpen op de kerstmarkt op school tot 20 uur
    Note to myself: zeker de lakens verversen – had eigenlijk vorig weekend moeten gebeuren
  • Kinderen snel in bed
  • Werk B

Zaterdag 12 december

  • Wat uitgeslapen
  • Samen ontbijten
  • Zoon stimuleren om zich klaar te maken voor zijn hockeymatch
  • W. komt binnen om jongste zoon op te halen. Ik sta de hockeykleding nog te strijken. We wachten tot L. haar zonen V. en S. bij ons afzet. V. gaat samen met onze jongste zoon mee met W. De andere zoon, S., zou normaal met mij meerijden, maar omdat hij onverwacht iemand moet vervangen in een ander team komt iemand anders hem bij ons ophalen.
  • S. wordt opgehaald.
  • Telefoon van K. om het telefoonnummer van E. te vragen. Blijkt dat iemand anders ook naar de hockeymatch van de oudste zoon rijdt en nog plaats in de auto over heeft. Ik bel naar F. om af te spreken om samen te rijden. Hij zal me oppikken.
  • Manlief vertrekt met onze jongste dochter naar haar meter bij wie ze mag gaan logeren. De oudste dochter moet mee omdat ze geen twee uur alleen thuis kan blijven, maar had daar niet op gerekend en weigert aanvankelijk. Na wat gezeur en geruzie maakt ze zich toch klaar.
  • C. komt me oppikken i.p.v. F., iets vroeger dan gepland was. De kat in zeven haasten weg, snel schoenen en jas aan, zorgen dat zoonlief alles mee heeft.
  • Gesupporterd bij de hockeymatch en intussen wat bijgepraat met een paar ‘hockeymums’.
  • Naar huis met C. – heerlijk om eens niet zelf te moeten rijden en te luisteren naar het geklets van drie tienjarigen op de achterbank
  • Wekelijkse uitstap naar de supermarkt
    Note to myself: grote verpakking rijst zoeken in andere supermarkt
  • Koken
  • Eten
  • Jongste zoon naar de scouts
  • Oudste zoon wordt opgepikt. Ook naar de scouts
  • Carcassonne spelen met de oudste dochter
  • Twee anderen komen thuis
  • Iedereen in bed. Rust in huis. Werk B kan beginnen. Te laat in bed, alweer…
    Note to myself: morgen op tijd gaan slapen! Niet meer lezen voor het slapengaan (onmogelijk…)

Zondag 13 december

  • Beetje uitgeslapen, maar niet lang, want zoonlief moet naar de judoles
  • Strijken, tuinwerk
    Note to myself: met manlief idee bespreken voor de tuin vooraan
  • Dochter naar de scouts – manlief brengt haar
  • Onverwacht bezoek van J en A, die taart bij hebben. Leuk! En gezellig.
  • J biedt aan om de oudste zoon naar het verjaardagsfeestje te brengen, zodat wij ons werk in de tuin kunnen afmaken en taart kunnen eten met hen
  • Jongste dochter gaan ophalen bij haar meter. Twee uur in de auto… Manlief haalt de andere dochter op bij de scouts
  • Koken
  • Zoon ophalen van verjaardagsfeestje – onderweg een paar brieven in de postbus en een usb-stick terugbrengen
  • Eten
  • Kinderen in bed
  • Werk B
    Note to myself: rekening voor x betalen!
  • Strijken
    Note to myself: reminder sturen voor Tupperwareparty dinsdag
  • Werk B, tot laat in de avond. Deadline gehaald.

Maandag 14 december

  • Afzonderlijk en uitgebreid oudercontact voor de oudste dochter en de jongste zoon. Het oudercontact van de twee andere kinderen volgt op de gewone dag, overmorgen.
  • Werk A
  • Tijdelijk geen werk B – even rust.

Het was een hectische week, net als de weken daarvoor.
Heel wat ‘activiteiten’ staan dan nog niet eens vermeld tussen deze lijst. Zo lees ik tussendoor, als ik ergens moet wachten. Mails beantwoorden, telefoon opnemen (en ik krijg er nogal wat op een dag…), wassen, was ophangen, keuken opruimen, vensters openzetten, vensters sluiten, enz. enz. gebeuren tussendoor. En natuurlijk ben ik als de kinderen thuis zijn ook met hen bezig en praten manlief en ik tussendoor met elkaar. Werk B gebeurt trouwens dikwijls voor de televisie, terwijl ik met manlief over een en ander van gedachten wissel.
Gelukkig heb ik het graag druk…

7 reacties

  1. O my god, wat een lijst! Ik denk niet dat ik zoiets zou volhouden. Chapeau! Maar vergeet niet regelmatig een ‘zen’moment te nemen!


  2. Zorg toch maar wat voor jezelf. Ik ken mensen die zo’n leven niet volgehouden hebben (CVS, burn-out, …).
    Ik vind het een beetje jammer dat we niet meer details krijgen over A en B.


  3. Klinkt zeer herkenbaar. Voeg bij mij nog 2 sportavonden toe (ik moment!) en een avondcursus…


  4. Respect! Ik zou het niet kunnen (willen?), ik word al moe van je schema gewoon te lezen 🙂


  5. Hoho! Wat een schema! Ik ben blij dat ik dat niet opschrijf, volgens mij zou het mij niet goed doen.
    Gelukkig heb ik ook graag veel volk om mij heen.


  6. En dan nog tijd vinden om te bloggen! Amai, petje af.


  7. Oh jeetje. Ik durf het zelf niet aan om zo stap voor stap op te schrijven hoe mijn dagen eruit zien. Ik vrees dat het niet zo erg veel zou verschillen. Gelukkig bouw ik regelmatig ‘ik’-tijd in. Voor mij meestal achter mijn naaimachine 😉



Geef een reactie

