h1

Extreem…

24 december 2009

‘Extreem luid & ongelooflijk dichtbij’ van Jonathan Safran Foer. Ik hoorde Lieven Van Gils erover vertellen bij Friedl’, op een zondagochtend. Het boek gaat over een jongetje dat zijn vader verloren heeft bij de aanslagen op het WTC in New York. Lieven Van Gils vertelde dat hij bij dat boek letterlijk moest huilen. Nu, een man die huilt bij een boek, dat intrigeerde me en dus zocht ik het boek in de bibliotheek en las ik het. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Want een man huilt volgens mij niet om een of ander huilerig clichéverhaal. En dat was het dus ook niet. Ik heb ook gehuild. En ik kan eigenlijk niet uitleggen waarom. Om de pijn die ik voelde. Om de manier waarop de dingen beschreven worden. Alsof je er midden in staat soms. Het was geen boek om in een ruk uit te lezen, maar om langzaam tot me door te laten dringen. Een heel merkwaardig boek, vond ik. Iets voor mensen die graag lezen.

Update: ik merk aan de reacties dat ik de indruk wek dat dit een heel triestig boek is. Zoals Lope zegt, is het ook een heel mooi en ontroerend boek. Onder andere daarom vond ik het een merkwaardig boek. Soms zat ik echt te huilen. Soms werd het koud rond mijn hart. Maar soms speelde er een glimlach rond mijn mond of was ik verbaasd. Een boek dat dus heel wisselende emoties naar boven brengt.

6 reacties

  1. Dit is een boek dat hoort bij een stemming waar ik momenteel niet voor in the mood ben. Maar ik zal het onthouden voor andere stemmingen.


  2. Moet ik onthouden, voor als ik ooit weer eens tijd heb om te lezen…

    🙂


  3. Het boek is – als ik het me goed herinner- niet alleen maar triest. ’t Is ook mooi en ontroerend.


  4. Ik heb ook zitten huilen toen ik dat boek las. Niet alleen om de trieste dingen, maar gewoon door de sfeer die erin wordt opgewekt. Heel mooi.


  5. Dus toch iets om cadeau te geven, vind ik, na de update. Dank je voor de tip en prettige kerstdag!


  6. aangrijpend mooi – dat is het idd



Geef een reactie

