h1

Rechtzetting

2 januari 2010

Ik las net de commentaar van deze blogster op mijn laatste bericht over Linda De Win. En ik geef haar gelijk.
Groepen op Facebook tegen Linda, dat is er eigenlijk over. Ik ben mijn eigen Facebookgroep begonnen, met het idee dat alleen ikzelf en mijn beperkte vriendenkring op Facebook en de beperkte lezersgroep hier dat zouden weten. En dat leek niet zo erg. Ik vond het niet zo lief en sympathiek van mezelf, maar suste mijn geweten. Het was enkel wat ergernis ventileren, wat kritische commentaar spuien over Linda en Linda zelf zou het toch nooit weten. Intussen weet ik dat er vele groepen tegen Linda zijn ontstaan en dat iedereen zich daarover kan informeren, ook Linda en haar omgeving. Ik zag een kop op een tijdschrift in de supermarkt over Linda. Ik las een stukje in de krant bij mijn schoonouders. In mijn achterhoofd begon het steeds meer te knagen, want het hoort niet, zo’n hetse tegen iemand, die misschien antipathiek overkomt en niet altijd even goed tegen haar verlies lijkt te kunnen, maar op zich geen wetten overtreedt en geen normen of waarden aan haar laars lapt.
Dus:
Ik vind Linda geen goede journaliste. Haar aanklampende stijl en manier van vragen stellen vind ik te agressief en te weinig respectvol en liggen me niet. Haar stijl in De slimste mens ligt me evenmin. Maar ze weet inderdaad veel, kan die kennis ook snel oproepen en is stressbestendig, allicht mede door die achtergrond als journaliste.
Ik vind dat Linda mag willen winnen. Iedereen mag willen winnen. Als je meedoet met een wedstrijd, moet je zelfs willen winnen. Ik vind Linda niet onsympathiek omdat ze als vrouw wil winnen. Hans Bourlon vond ik indertijd ook niet sympathiek. Het gaat me om de manier waarop ze willen winnen.
Ik beschouw De slimste mens als een entertainende quiz. Je kan thuis mee spelen. Je lacht met de grappen die er gemaakt worden. Je vindt het jammer dat bepaalde kandidaten er snel uit liggen. Je hebt je favoriet met wie je meeleeft. Het is een klein uurtje ontspanning. En ik vind het leuk als je die ontspannen, gezellige sfeer ook vanuit de studio voelt. Ik voel die minder met Linda. Omdat ze haar armen in de lucht gooit en juicht als ze iemand naar huis speelt. Omdat ze net niet ‘yes’ roept als ze scoort en er een zure grimas op haar gezicht verschijnt als ze iets niet weet of slecht scoort. Omdat ze te vaak zegt: “Ik had dat toch gezegd?” Omdat het met haar te weinig een spelletje lijkt te zijn en te veel een wedstrijd die op het scherp van de snee moet worden gevoerd. Dus: willen winnen: ja. De manier waarop: nee.
Maar ach, het is maar een spelletje, het is maar wat gezellig vertier op een doordeweekse avond. Inderdaad geen reden om een kwetsende en respectloze Facebookgroep op te richten. De mijne zal ik dan ook verwijderen. Sorry, Linda.

7 reacties

  1. Ik hoop maar dat Linda zelf ook (in)ziet dat ze niet in dat plaatje past. Het programma is vooral bedoeld als entertainment met een goeie vleug humor. Net die 2 facetten doet Linda De Win teniet door haar natuurlijke zuurtegraad. Da’s absoluut niet plezant meer om naar te zitten kijken. Ze mag winnen omdat ze een vat vol kennis is, maar ik gun het eerlijk gezegd veel liever iemand die minder weet maar los, soepel en grappig is.


  2. mooi! 🙂


  3. Kijk, als de makers van ‘De slimste mens’ een entertainende quiz willen maken is het aan hen om kandidaten te zoeken die in dat plaatje passen. Je kan van de kandidaat niet verwachten dat ze iemand anders wordt.

    Maar persoonlijk zie ik Linda in ‘De slimste mens’ even graag als alle andere kandidaten. Ik zou me eerder ergeren aan iemand die laat merken dat het hem niet veel kan schelen.


  4. Een vrouw met ballen kan me wel bekoren. De Win ressorteert daar volledig onder. Vandaar: you go, Linda!


  5. Ik ben het helemaal met je eens, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
    Morgen ligt ze eruit! Naar ’t schijnt 🙂


  6. Eerlijk gezegd had ik ook mijn twijfels over je oprichting van die facebookgroep. Op deze manier je menig herzien kan ik alleen maar toejuichen 😉


  7. Zo, dat is weer even rechtgezet ;-). Je weet weer helemaal mijn gedachten te verwoorden ;-).



Geef een reactie

