h1

Koekjes

5 januari 2010

Ik ben ontgoocheld. Enkele dagen geleden deed ik een oproep om in de commentaren uw beste koekjesrecept achter te laten. Wij zouden die allemaal uitproberen en koekjes opsturen naar de persoon die het beste recept achterliet. Intussen zet deze blogster een koekjesrecept op haar blog, niet als commentaar op mijn bericht. Idem bij deze blogster. En deze mama belooft een recept voor brownies. Deze dame moet er nog eens over nadenken. En waar staan we intussen? Welgeteld één recept. Eén.
Ik vraag u niet om koekjes te eten, hè. Ik vraag om het recept. Dankuwel.

32 reacties

  1. Seg, ongeduldige mie 😉
    Ik wou hier het recept geven van megalekkere pindarepen. Alleen al van ernaar te kijken slibben je aders dicht. Zo vet zijn ze. Maar oh zo lekker.
    ’t Is echter al zo lang geleden dat ik ze nog gemaakt heb (wegens niet zo gezond), dat ik het recept niet kan vinden. Help! Ik weet wel nog dat er voor één bakplaat, die dan in stukjes moet gesneden worden, meer dan 1kg boter in moest. En verder ook pindakaas en chocolade. Als ik het tegenkom, stuur ik je het nog.
    En ondertussen denk ik verder over andere lekkere koekjes. Deze zijn eigenlijk wel altijd een hit hier: dé koekjes van Annelyse: http://annelyse.be/2009/04/24/chocoladekoekjes/


  2. Oei, ik voel me aangesproken *bloosbloos*
    5 minuten geduld


  3. Voila 😉


  4. […] is iemand wanhopig op zoek naar koekjesrecepten. Er is zelfs een wedstrijd aan verbonden, dus alleen […]


  5. Kijk eens op http://www.dekoekjesfee.be !


  6. Nogmaals bewezen: zonder lichtindeduisternis als deelnemer, geen wedstrijd!
    Zal ik morgen mijn best eens doen? (maar ik heb geen kinders in huis om ze op te eten…)


  7. Een recept voor profiterollekes mag dat ook? Je moet niet snijden om te op eten, hé. Zo ja, dan bezorg ik je zo snel mogelijk het recept 😉


  8. @ Ilse: ja, profiterollekes tellen mee.


  9. Hallo, kom even piepen op je blog en zie je oproep voor een koekjesrecept. Toevallig heb ik deze week een nieuw koekjesrecept uitgeprobeerd en geserveerd aan mijn gasten. Ze vonden ze erg lekker. Het recept kan je vinden op onze blog als je doorklikt op amandelzandkoekjes. En nee je proeft helemaal niet dat er noten in zitten.

    Groetjes Mira


  10. Ik wilde ze zelf eerst proberen, maar het komt er maar niet van omdat we van de grootouders een doos zelfgebakken wafeltjes hebben gekregen en die eerst op moeten…
    Maar het was deze die ik wilde proberen: http://www.joythebaker.com/blog/2009/09/white-chocolate-macadamia-nut-cookies/


  11. oooo dat had ik nog niet gezien
    ik zal het recept wel noteren bij het koekjesbakberichtje dat ik een tijd geleden heb gepost


  12. hier nog een recept: http://www.buffie.be/2009/01/23/nanas-toverkoekjes/

    greetz!


  13. Miljaar, ik zou bijna niks durven achterlaten in de commentbox. Zal er deze avond eens over nadenken en dan krijg je het wel te lezen.


  14. 80 g bloem
    1 eetlepel vanille extract (optioneel)
    180 g zachte boter

    Meng boter en suiker (eventueel vanille) tot romig mengsel met de mixer.
    Voeg 1,5 eetlepel melk toe, goed roeren.

    260 g bloem
    2 grote eetlepel maizena

    Zeef de bloem en maizena door het mengsel van boter en suiker

    Meng alles goed door elkaar en laat het mengsel dan 10 min in de ijskast rusten.
    Haal het mengsel eruit, en rol de bal uit, +/- halve cm. Laat het opnieuw afkoelen, gedurende een uur.

    Daarna kan je vormpjes uitsteken. Het is best om de koekjes nog koel in de over te steken, worden ze heerlijk knapperig van 😉

    foto te zien op http://www.depretmeloen.be

    http://depretmeloen.blogspot.com/2009/12/voor-na.html


  15. Je vind op onze blog verschillende koekjesrecepten, vooral de prinsessenkoekjes en de chocoladekoekjes zijn hier favoriet!


  16. Zou wel willen meedoen, maar wij hebben geen oven 😦


  17. Lang geleden dat ik nog koekjes gebakken heb, maar deze waren vroeger lekker. Ik hoop dus dat ze het nu ook nog doen:
    -300g bloem
    -150g suiker
    -180g boter
    -1 groot ei of 2 kleine

    -Meng de bloem met de suiker, de vanillesuiker en de in stukjes gesneden boter.
    -Kneed goed.
    -Voeg het ei erbij.
    -Maak met dit deeg worstjes met een doormeter van ongeveer 5 cm.
    -Rol ze door kristalsuiker.
    -Leg deze worstjes in de koelkast tot ze stijf zijn.
    -Snij de worstjes in schijfjes van ongeveer een halve cm en leg deze op bakpapier op de bakplaat.
    -Bak in een oven van 160°C tot de randen van de koekjes lichtjes bruin zijn geworden (ongeveer 15 min.)
    -Laten afkoelen en smlullen maar.


  18. Gelijkaardig maar toch ietsje anders:

    125 gr bloem
    50 gr (poeder)suiker
    snufje zout
    250 gr bloem
    schil van 1/2 niet behandelde citroen(in colruyt in speciale zakjes, kan ook weggelaten worden) Enkel het gele zeker geen wit erbij want dit is bitter
    2 grote dooiers
    2 el koude melk of water

    Oven 180°C

    Meng de boter met de suiker en het zout.
    Wrijf de dooiers, de citroenschil en de bloem erdoor.
    Voeg wat melk/water toe voor de gewenste textuur. Kneed kort en met koude handen en zet 1 uur in de koelkast.
    Maak vormpjes of een worstje in schijfjes gesneden.
    Bak ongeveer 15 min in de oven.

    Dit recept http://www.smulweb.nl/837780/koken/recept/Sinaasappel-en-polentakoekjes is ook een van mijn favorieten. Ik maak ze altijd zonder de appelsienschil. (Polenta vind je gewoon in de DelHaize.)


  19. @blanca: lijkt mij heel erg lekker, dus deze wil ik graag eens proberen. Is het 125g bloem of 250g bloem dat ik moet gebruiken?


  20. oeps een foutje, 125 gr boter, 250 gr bloem


  21. Met wat vertraging:

    125 gram fijne suiker
    125 gram ongezouten boter
    1 ei
    250 gram bloem

    Meng de suiker, boter en het ei in een kom tot een luchtige pasta (met de hand of de mixer), voeg de bloem toe en kneed met de hand tot een verend deeg.

    Haal het deeg uit de kom en kneed nog eens 2 minuten op een met bloem bestoven oppervlak tot een rekbaar deeg.

    Draai het deeg in een bolletje en wikkel het in folie. Leg het 30 minuten in de koelkast.

    Verwarm je oven voor op 180 graden. Rol het deeg tussen 2 vellen bakpapier uit tot een plak van ongeveer 5mm dik.

    Druk koekjes uit in vormpjes naar keuze, leg ze op een ingevette bakplaat (of bakplaat met bakpapier) en bak ze in ongeveer 15 minuten goudbruin.

    Geen werk en lekker!


  22. Ach, ik dacht dat ik ook het recept voor de “kriekenkoekjes” bij de hand had, maar helaas… Dat heb je nog tegoed.

    Trouwens: mogen het ook zoute koekjes zijn? Voor bij den aperitief? ’t Is een reden om eens een flesje koud te zetten als een ander: “Mannekes, ik heb aperitiefkoekjes gebakken, tijd voor een feestje!”


  23. Zoals beloofd: de kersenkoekjes (ongeveer 45 stuks)
    40g maizena
    125g bloem (geen zelfrijzende!)
    180g ongezouten boter
    40g poedersuiker
    1tl vanille-extract (al doe ik dit er niet bij)
    100g geconfijte kersen, gehalveerd

    Oven voorverwarmen op 180 graden, 2 bakplaten met bakpapier bedekken.
    Maizena en bloem in en kom zeven. Boter, suiker en vanille-extract mixen tot een licht en romig mengsel.
    Het meel met een mes door het botermengsel roeren tot het mooi glad is.
    Draai kleine balletjes van het deeg (iets groter dan een soepballetje) en leg ze op de bakplaten, niet te dicht bij elkaar.
    Druk een halve kers in elk koekje en bak ze in ongeveer 15min goudbruin en knapperig.
    Laat afkoelen op een rooster.

    En om het af te leren: jamkoekjes (ongeveer 32 stuks)
    80g ongezouten boter
    80g fijne kristalsuiker
    2el melk
    1/2tl vanille-extract (ik doe altijd zonder)
    125g zelfrijzend bakmeel
    40g custardpoeder (ik breng dat mee van de Tesco in de UK, dus weet ik niet waar je het hier kan kopen)
    2el aardbeienjam

    Oven voorverwarmen op 180 graden en bakplaten bedekken met bakpapier.
    Boter en suiker tot romig mengsel mixen. Melk en vanille-extract toevoegen en goed kloppen.
    Zeef het meel en de custardpoeder bij het botermengsel en meng tot een zacht deel.
    Rol balletjes (ongeveer 2 soepballetjes groot) en leg ze op de bakplaten. Druk met je duim een kuiltje in elk balletje en vul het met jam.
    Koekjes in 15min bakken en laten afkoelen op een rooster.


  24. […] 18 januari 2010 Herinnert u zich mijn oproep voor koekjesrecepten nog? Ik kreeg daar heel wat reacties op. Fijn! En we zijn intussen ook beginnen te bakken. Woensdag is uitgeroepen tot koekjesbakdag. En […]


  25. […] koekjes gemaakt, amandelzandkoekjes. Ik kreeg het recept van deze blogster, als bijdrage voor de koekjeswedstrijd. U kunt het nu ook hier bij mij vinden. […]


  26. […] Belofte maakt schuld. En ik beloofde aan onzer lichtindeduisternis een goei koekjesrecept voor hare wedstrijd. De feiten dateren al van een week geleden maar ik was redelijk beschaamd om er over te bloggen. […]


  27. Begin van het jaar… iedereen is met dieet zeker hé. Vraag het tegen Pasen nog eens. Wedden dat ge niet weet wat eerst bakken? 🙂


  28. […] In het kader van mijn koekjeswedstrijd werd dit recept door de Pretmeloen achtergelaten in de […]


  29. […] vindt u het recept. Of hier, tussen de reacties. En foto’s hebben we ook gemaakt. Knapperige […]


  30. […] maken, met maar 4 verschillende ingrediënten: boter, suiker, bloem en eieren. Het recept kunt u hier, tussen de commentaren, of hier vinden. En zoals gewoonlijk nog enkele foto’s, eens een […]


  31. […] lekker, maar ietsje te droog. Misschien hadden we iets meer melk moeten toevoegen? Het recept staat hier tussen de commentaren (pas op: er staat een klein foutje in, dat later gecorrigeerd wordt: u hebt […]



Geef een reactie

