h1

Abortus

30 maart 2010

Gisteren hoorde ik bij Phara een woordvoerder van Léonard bezig over abortus. Hij vroeg zich af waarom niet meer vrouwen die ongewenst zwanger waren, ervoor kozen om het kind af te staan voor adoptie in plaats van over te gaan tot abortus. Hm.
Ik probeer het me voor te stellen. Je bent 16, ongepland en ongewenst zwanger. Je bent 42, hebt twee tieners en wordt ongepland en ongewenst zwanger. Je bent 25, je vriend laat je zitten voor een andere vrouw en je blijkt zwanger te zijn. Ongepland en ongewenst. En dan ga je heel die zwangerschap uitdragen en het kind afstaan? Ik denk dat het al heel moeilijk is om te beslissen dat je een abortus wilt, laat staan om een ongeplande en ongewenste zwangerschap uit te dragen, het kind te krijgen en dan af te staan. En wat betekent het voor het kind om afgestaan te worden en ooit te weten te komen dat het niet gewenst was?
Maar ik vroeg me tijdens zijn betoog vooral af hoe hij dat praktisch zag. Stel het u voor: u bent ongepland en ongewenst zwanger. U loopt 9 maanden zwanger rond en dan moet u achteraf aan iedereen gaan uitleggen dat u het kind hebt afgestaan. Of moeten die zwangere vrouwen dan maar 9 maanden in een klooster verblijven, net als vroeger? Hallo, meneer de woordvoerder?

5 reacties

  1. Niet meer van deze tijd inderdaad!


  2. Ik heb dat gisteren ook gezien, met open mond van verbazing. Wat voor een alien was me dat zeg!


  3. Weer een bewijs dat de Kerk ver van de mensen staat.


  4. Ik heb nog geen jaar geleden een vlammende ruzie gehad hierover met mijn schoonvader. Hij is NIET katholiek, gewoon een normale vent van achterin de vijftig, met een normaal gezin en voor de rest vrij normale denkbeelden. Maar hij vind dat dus ook. En ik ben absoluut vóór abortus. Hij vind dat egoïstisch, abortus. Ik kan daar ook niet bij, dat je vindt dat je dat moet uitdragen, dat je geen seconde aan jezelf mag denken. Voor wie moet je het eigenlijk doen, vraag ik me dan af, voor het kind? Als het nooit heeft geleefd, mist het toch niets? Ik kan daar echt niet bij, dat je zo bekrompen denkt. Maar kijk, niet alleen streng-katholieken hebben dus die mening…


  5. Aaargh, gewoon twee keer achter elkaar “Hij vind”. Hoe grof! What was I thinking? Aan abortus en die ruzie wellicht, maar dan nog…



Geef een reactie

