h1

Koekjes – 17 maart

1 april 2010

Mijn geheugen is een zeef. Om één of andere reden bakten we op 17 maart geen koekjes. Ik weet echt niet meer waarom niet. De kinderen hadden een vrije dag. Ik ben laat opgestaan. Eén van de kinderen moest naar een verjaardagsfeestje, geloof ik. Een andere kind ging ergens spelen, denk ik. Nummer drie eveneens. En dan moesten manlief en ik naar een winkel, terwijl kind vier even thuis bleef, maar natuurlijk niet alleen koekjes mocht bakken. Geen koekjes dus, maar het goed te maken heb ik ’s avonds snel een petit-beurretaart gemaakt. Officieel boterroomkoek genoemd.

Ingrediënten:

  • evenveel boter (échte boter) als bloemsuiker (100 + 100 g)
  • melk
  • ongeveer 250 g petit-beurrekoekjes

Meng de boter en de suiker tot een romige massa. Leg 9 koekjes (3 x 3) op een plaat. Breng daarop een laag boterroom aan. Dompel dan 9 koekjes in melk. Pas op! De koekjes niet te lang in de melk laten, want dan worden ze wak en kan je de boterroom niet meer goed uitstrijken. De koekjes op de boterroom leggen. Dan weer een laag boterroom op de koekjes strijken. Koekjes in melk dompelen en op de boterroom leggen. Een laag boterroom aanbrengen enzovoort tot de koekjes op zijn. Eindigen met een laag boterroom. Ook wat boterroom op de zijkanten smeren. Bovenop de taart strooi ik koekjeskruimels of hagelslag. De taart in de koelkast laten opstijven. Héérlijk!

Geef een reactie

