h1

Emoties

29 april 2010

Een tijdje geleden vertelde ik u dit en in de reacties kreeg ik de vraag met welke emotie ik dan het minst overweg kan. Met woede. Ik kan het minst overweg met boosheid. Dacht ik. Want ik ben daar dieper over gaan nadenken. En eigenlijk kan ik boosheid even goed verdragen als die drie andere basisemoties: vreugde, verdriet en angst. (Frappant trouwens dat er maar één positieve en drie negatieve emoties tot die basisemoties behoren.) Ik kan alleen niet tegen de negatieve emoties als ze naar mijn gevoel niet meer passen bij de situatie. Als iemand onterecht of overdreven boos wordt op mij of op iemand anders. Als ik zelf overdreven of onterecht boos word. En ik denk dat ik toen even dacht dat ik het minst met boosheid overweg kan, omdat ik de laatste jarenveel vaker dan vroeger boosheid en frustratie bij mezelf voel opkomen. En dat niet wil. En het toch niet kan bedwingen of kan keren, in tegenstelling tot angst en verdriet. Ik ben heel zelden angstig. En verdriet heb ik leren hanteren. Denk ik. Maar met woede en frustratie heb ik nog een weg te gaan. Dat kan ik u verzekeren!

2 reacties

  1. Ja, ik blijf er bij. Angst, verdriet, vreugde, ik kan ze allemaal hanteren, maar de onvoorspelbaarheid van woede maakt dat ik het niet kan hanteren. Eigenlijk is het de angst voor de woede van een ander, dus eigenlijk toch angst…….. Mijn eigen woede kan ik (meestal) wel hanteren. Toch heb ik het meeste moeite met de basisemotie woede……


  2. Nou ik heb nog een hele weg te gaan met alle vier die emoties, dus je staat al verder dan ik 🙂



Geef een reactie

