h1

Bedenksels

6 mei 2010
  • Ik sta in de fotowinkel. Voor mij koopt een moeder een gsm-nummer en pay-and-gokaart voor haar kind, dat amper boven de toonbank uitkomt. Ze kan nog kiezen uit 6 nummers. “Welke zullen we kiezen, schat? Eentje dat je gemakkelijk kan onthouden, hè? Welke vind je het gemakkelijkst te onthouden?” Waar zijn we dan mee bezig, vraag ik me af. Als je kind nog niet eens om het even welk gsm-nummer kan onthouden, is het misschien nog te jong voor een gsm? Nee?
  • Ik hoor Guillaume Van der Stighelen bij Phara. Hij wil voor een Waal kunnen stemmen. En Walen zouden voor Vlamingen moeten kunnen stemmen. Dat zeg ik al jaren. De laatste jaren vond ik het schouwspel steeds bevreemdender: federale ministers voortdurend bezig horen over ‘het Vlaamse standpunt’ en ‘de Waalse eisen’ en hen zien handelen als Vlaming of Waal. Ik ga ervan uit dat federale ministers een beleid proberen te voeren dat goed is voor het hele land, niet voor Vlamingen of Walen alleen.
  • Ik hoor iemand op de radio verkondigen dat je niet mag oproepen om niet te gaan stemmen. Je mag mensen dat democratische recht niet ontnemen. Huh? Wie wordt hier iets ontnomen? Je kiest toch zelf of je gaat stemmen of niet? Wat een demagogie.
  • En enkele uren later hoor ik iemand zeggen dat in het geval 30% van de kiezers niet zou gaan stemmen – wat veel zou zijn – dat nog altijd niets zou zijn vergeleken met landen als X. en Y. en Z., waar tot 60% (of iets in die orde van grootte) van de kiezers niet was gaan stemmen bij de laatste verkiezingen. Met dien verstande dat in X., Y. en Z. geen stemplicht geldt. Wat een manke vergelijking! En opnieuw, wat een demagogie.
  • Als Franstaligen meer dan 3 dagen voor een bepaalde donderdag beweren dat ze op een dag of 3 van een akkoord stonden en Alexander De Croo bereid is voort te onderhandelen tot die bepaalde donderdag, maar niet langer dan dat, waarom wordt dat akkoord dan niet snel uitgewerkt?
  • Ik hoor op 1 mei Ingrid Lieten zeggen dat niet aan de pensioenleeftijd van 65 jaar geraakt mag worden. Misschien gewoon al eens beginnen met zoveel mogelijk mensen tot 65 jaar te laten werken? Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de gepensioneerden tot 65 jaar gewerkt heeft. Bitter weinig, denk ik. En ik begrijp heel goed dat iemand die jarenlang zwaar werk heeft gedaan (dikwijls niet alleen tijdens de werkweek…), dat niet kan blijven doen tot zijn 65. Maar kunnen we niet een beetje creatief zijn?
  • En nu we het toch over werk hebben: als u langdurig werkloos bent en van geen hout pijlen meer weet te maken, word dan chauffagist of schrijnwerker. Wij wachten al sinds augustus op een nieuwe ketel plus zonneboiler en ingebouwde kasten. In het eerste geval is alles opgemeten en bekeken en moet de offerte nog altijd in onze bus vallen, ondanks talloze telefoontjes. In het tweede geval is de offerte voorgesteld en goed bevonden, maar vindt de man in kwestie dat we zelf maar moeten blijven bellen als we het werk ooit uitgevoerd willen zien. Vijf keer is niet genoeg.
  • Ik wil ook in de politiek! Hoe doen mensen als Siegfried Bracke en Rik Torfs dat toch? Of moet ik toch eerst BV worden? Is deze blog niet genoeg?
5 reacties

  1. Anonieme politica? Dat zal moeilijk zijn.


  2. In de politiek stappen, wil ook zeggen je privacy/anonimiteit prijsgeven (en ik dacht dat jij daar nogal op gesteld bent).
    Aan de andere kant, het verdient wel goed.


  3. Deze week hoorde ik in de les dat de gemiddelde leeftijd voor een gsm op 8!!! jaar ligt. Sorry maar dat vind ik toch wel veel te jong ze. Zelf was ik 14 en men broer kreeg enen op zijn 13. Ook nog jong, maar we moesten met de fiets of trein naar school. Dus dat kan je mss nog een beetje verantwoorden. Maar kinderen uit het lager onderwijs, die hebben dat volgens mij toch echt niet nodig hoor!


  4. Een aantal van de zaken hierboven heb ik mij ook al afgevraagd.
    Hoera, lichtindeduisternis in de politiek! Mijn stem heb je (als ik tenminste weet op wie ik in dat geval moet stemmen ;-)).


  5. @ Ilse en Katrien: ik zou als politica natuurlijk niet zeggen dat ik een blog heb, hè, en ik praat hoe dan ook nooit over mijn werk, dus dat zou niets veranderen op mijn blog!



Geef een reactie

