h1

Geluk

19 mei 2010

Ik kreeg voor het eerst in mijn blogleven een award, van Ilse.

En dus mag ik 10 dingen opsommen die me gelukkig maken. In willekeurige volgorde:

1. Mijn man en kinderen. Ik voelde me bij elke geboorte onbeschrijfelijk gelukkig en verbonden met mijn man. Hoewel de opvoeding van onze kinderen een grotere strijd is dan we ooit gedacht hadden (en geloof me, wij zijn allebei nuchter en realistisch genoeg om te kunnen inschatten wat opvoeden inhoudt), maakt het gezinsleven me heel gelukkig. Samen puzzelen met de kinderen, een verhaaltje voorlezen, samen koken, samen ontbijten, hen samen plezier zien maken, de kinderen ’s avonds onderstoppen en nog een dikke knuffel geven voor ze gaan slapen, naar hun enthousiaste verhalen luisteren, hen slapend in hun bed zien liggen… En wat me gelukkig maakt in mijn relatie met manlief, is niet voor deze blog bestemd.
2. Helemaal meegesleept worden in een goed boek.
3. Een rustige avond zonder werk.
4. Mijn werk, al lijkt dat misschien in contradictie met het vorige punt.
5. Op vakantie zijn.
6. Een goed gesprek met een vriendin. Ook luchtige, vrolijke gesprekken op plezante feestjes.
7. Na een lange dag moe en voldaan met een warm kersenpitkussentje in bed kruipen en me opkrullen onder het donsdeken.
8. In alle rust naar één van mijn lievelingsseries op televisie kunnen kijken.
9. Een heel persoonlijk, zorgvuldig uitgezocht cadeautje krijgen.
10. Me vastbijten in iets en het tot een goed einde brengen.

Ik merk dat 10 punten te weinig zijn.

11. Een liedje horen op de radio dat herinneringen naar boven brengt. ‘Lady in red’ van Chris De Burgh, de cd ‘Songs of innocence’ van Jasper Steverlinck, met vooral ‘It must be love’. En ‘Perfect Day’ van Lou Reed natuurlijk. Behalve dat laatste, zijn het nochtans liedjes die de tranen, nu nog altijd, over mijn wangen doen stromen. Geluk en verdriet liggen voor mij soms heel dicht bij elkaar.

12. Achter mijn computer zitten, naar buiten kijken en genieten van de stralend blauwe hemel, de ontluikende natuur, de vogels die ik hoor fluiten, vage achtergrondgeluiden,… zoals nu.
13. Lang naar iets verlangen en het dan uiteindelijk krijgen.
14. Onverwachte attenties en met attenties bedoel ik niet (alleen) materiële dingen. Manlief die een berichtje stuurt, een vriendin die langskomt, een boek dat ik mag lenen, meegevraagd worden om iets te doen, onverwachte hulp,…
15. Een geslaagd cultureel evenement. Ik denk maar aan ‘De hemel in het klad’ van Bart Peters of het toneelstuk ‘Inside stories – een inbrekerstragedie’ of een ontroerende film als ‘The man in the moon’, met een toen nog erg jonge Reese Witherspoon, of ‘Fried green tomatoes’ of, of, of…

Weet u, voor mij zit geluk niet alleen in grootse dingen zoals liefde, maar ook en misschien vooral in het kunnen genieten van de mooie, kleine, dagelijkse dingen in het leven. Misschien heeft het ook te maken met aanvaarden, appreciëren, tevreden zijn, niet terugkijken en niet te ver vooruit blikken, berusten,… Een beetje zoals ik hier ook al geschreven heb over het boek ‘De vijf geheimen die je moet ontdekken voor je sterft’ van John Izzo.

Ik geef deze award door aan Prutsen en aan Annava (wie weet krijg ik haar hiermee terug aan het bloggen?). Nee hoor, Anna, negeer dit maar. Je blogrust is je oprecht gegund.

5 reacties

  1. Prachtig!! Het is precies zoals je zegt:het geluk zit vooral in het kunnen genieten. Dank je wel!


  2. Mooi!


  3. ik heb deze award ook nog liggen… vrees dat ik ook niet toekom met 10 dingen…
    mooi, die van jou!


  4. Schitterende versie van de Madness-song! Nooit horen zingen door Jasper -wat een schatje toch hè- Steverlinck.
    En ik blijf het herhalen: ik vind dat je schitterende dingen kunt neerschrijven.


  5. Bedankt! Ik ga één van volgende dagen mijn lijstje posten.



Geef een reactie

