h1

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

31 mei 2010

Ik heb een heel goed boek gelezen. ‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’ van Mark Haddon. Ik neem even de korte beschrijving over van de bibliotheekcatalogus:

“De 15-jarige Christopher is autistisch. Hij heeft moeite met emoties en onoverzichtelijke situaties, maar is een kei in logica en wiskunde. Wanneer blijkt dat de hond van de buurvrouw is vermoord, onderneemt hij een speurtocht die zijn leven op zijn kop zal zetten. Boeiende blik op de wereld door de ogen van een autist. Het vertelperspectief ligt bij Christopher zelf, zodat zijn gedrag, dat voor een buitenstaander onbegrijpelijk zal zijn, een eigen logica krijgt. De verhaallijn wordt regelmatig onderbroken door meer bespiegelende hoofdstukjes, waarin Christopher zijn visie op het leven geeft. Wiskundige problemen spelen naast het speurwerk een grote rol en worden vaak verduidelijkt door illustraties van de auteur. Illustraties, foto’s, schema’s, lijstjes en teksten in verschillende lettertypes geven ook visueel vorm aan Christophers wereld. De auteur heeft zich knap ingeleefd in zijn hoofdpersoon en weet zijn innerlijk leven overtuigend én humoristisch weer te geven.”

Ik heb me regelmatig afgevraagd of dochterlief de wereld zoals Christopher zou bekijken, maar ik denk van niet. Weet eigenlijk wel zeker van niet. Of toch niet helemaal. Maar misschien af en toe, hier en daar wel een beetje. En dat is een pijnlijke gedachte.

2 reacties

  1. Ik ben een gelijkaardig boek aan’t lezen, wat ik ook heel goed vind: De autist en de postduif. Heel grappig geschreven, ik vermoed door de herkenbaarheid. (auteur: Rodhan Al Galidi). Misschien vind je dat ook wel leuk.


  2. Dat heb ik met de leerlingen van mijn klas gelezen. Ik vond het goed, zij wellicht iets minder. En als je het van dichtbij meemaakt, is het wellicht nòg ‘aangrijpender’.



Geef een reactie

