h1

Verkiezingen – 2

3 juni 2010

Ik weet het, ik had u beloofd om elke dag een nieuw voorstel voor politici te lanceren en gisteren heb ik er geen gepost. Belofte verbroken? Nee, niet echt. Wel een manier om mijn tweede voorstel te verduidelijken.

Voorstel 2:

Zorg ervoor dat mensen op een flexibelere manier kunnen werken.

Op dit moment betekent flexibel kunnen werken:

  • af en toe eens van thuis uit werken
  • wat later op je werk aankomen
  • wat vroeger vertrekken
  • …?

Zou het in bepaalde sectoren niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld tijdens het schooljaar 4/5 te werken en in de zomervakantie halftijds? De zomerperiode is in veel bedrijven een kalme(re) periode. Geef mensen met kinderen de kans om ‘overuren’ te sparen tijdens het schooljaar en die overuren op te nemen tijdens de zomervakantie.
Sta mensen toe om de ene dag 10 uur te werken en een andere dag maar 5 uur.
Laat mensen meer van thuis uit werken. Of laat hen gedeeltelijk van thuis uit werken. De eerste uren thuis en dan, als de files verdwenen zijn, vertrekken.
Dat soort dingen betekenen voor mij meer flexibiliteit. Ik ben me er goed van bewust dat dat niet in alle sectoren mogelijk is. Maar met een beetje creativiteit en goede wil is er in veel bedrijven voor heel wat mensen veel meer mogelijk dan nu. 
En ik lanceer vandaag dus twee voorstellen, want gisteren had ik niet zoveel tijd en vandaag wel. Flexibel zijn, heet dat.

4 reacties

  1. Geen mens die tegen flexibiliteit is, behalve de vakbond.


  2. @ Blanche: dat is volgens mij de nagel op de kop!


  3. Flexibiliteit is leuk als het goed uitkomt voor beide partijen.

    Maar het is natuurlijk minder tof als je in een sector werkt waar het bv. tijdens de zomervakantie erg druk is en je dan langere dagen moet werken net als je kinderen thuis zijn.

    Ik denk dat de vakbond tegen is omdat ze vrezen dat het neerkomt op ‘springen als de baas het wil’. Dan komt het de werkgever meer ten goede dan de werknemer.


  4. Flexibiliteit is idd wel leuk, maar het moet idd besproken zijn met je baas wat kan en wat niet kan natuurlijk…



Geef een reactie

