h1

Verkiezingen – 3

3 juni 2010

Voor mijn derde voorstel heb ik geen 5 minuten politieke moed, maar 1 minuut gezond verstand nodig.

Voorstel 3:

Maak 1 grote kieskring: de kieskring België.

Ziezo. En daarmee is meteen het probleem BHV opgelost.
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom de splitsing van BHV altijd naar voren wordt geschoven als enige mogelijke oplossing voor BHV. Er zijn in dit land provinciale kieskringen ingevoerd, behalve voor Vlaams-Brabant. Dus geen gelijkheid voor alle provincies en dat mag niet. Dan kan je:

  1. BHV splitsen in B en HV en HV bij de rest van Vlaams-Brabant voegen = kieskring Vlaams-Brabant
  2. terugkeren naar de oude situatie, van voor de invoering van de provinciale kieskringen
  3. voor een andere oplossing kiezen, bijvoorbeeld 1 grote kieskring maken

Over 1 wordt nu al jaren gekibbeld. En de politici geraken er niet uit. Laat maar, denk ik dan. Oplossing 2 mag van mij. Maar oplossing 3 vind ik nog beter. Ik wil een parlement en een regering die het héle land willen besturen en aan het hele land verantwoording willen en moeten afleggen. En ik wil een parlement met de beste kandidaten van het hele land, niet de beste kandidaten van West-Vlaanderen + de beste kandidaten van Oost-Vlaanderen + de beste kandidaten van Antwerpen enz.. Als er toevallig meer goeie kandidaten in Limburg wonen, mogen er meer Limburgse kandidaten op de lijst staan. Goede kandidaten komen nu soms niet aan bod, omdat ze moeten opboksen tegen de vele goede kandidaten in hun provincie, terwijl een ‘slechtere’ kandidaat in een andere provincie vlot verkozen wordt omdat hij geen concurrentie heeft in zijn kieskring. Dat klopt niet, vind ik. 
Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan je je stem uitbrengen op alle kandidaten voor de gemeenteraad. Dit principe kan worden doorgetrokken naar de provinciale en Europese verkiezingen. Maar voor de federale verkiezingen gelden ineens andere regels. Nergens voor nodig. Dus: maak 1 grote kieskring. De kieskring België. En hopelijk krijgen we dan parlementsleden die oplossingen willen zoeken die voor zoveel mogelijk Belgen goed zijn, en niet alleen voor Walen of alleen voor Vlamingen.

3 reacties

  1. Voorstel 3 is de logica zelf en elke zichzelf respecterende politieker kan toch niet anders dan daar achter staan?
    Gedaan met communautair tijdverlies en een keer doordachte, uitvoerbare wetten maken?


  2. niet akkoord met 1 kieskring, het belang van de populaire politici wordt te groot. Er lijkt me een goede reden te zijn om de politici uit de verschillende landsdelen een gelijke kans te geven. Ik mag er niet aan denken dat Mangain of De Wever extra kansen krijgen omdat ze veel op TV zijn, maar ‘weinig’ den dienste van de kust of le pays noir.

    ook opgemerkt in Phara: tittel bij Eva Brems: Lijsttrekker Kamer Vlaams-Brabant!!! Dat bestaat niet, Eva is niet verkiesbaar in +/- 50 gemeenten van Vlaams Brabant, in die gemeenten geven ze de voorkeur aan franstalige kandidaten.


  3. Wel, je uitleg klinkt voor mij enorm logisch. Ik heb trouwens ook nooit volledig al dat verschillende kieskring gedoe en het BHV gedoe gesnapt, dus… ook bij deze heb je mijn stem! Moet jij misschien zelf geen partij oprichten? 🙂



Geef een reactie

