h1

Dromen en gedrevenheid

10 juni 2010

Ik zit hier af en toe wat geëmotioneerd de finale van mijn restaurant te volgen. Ik vind het prachtig hoe mensen zo gedreven en enthousiast hun droom proberen waar te maken. Wat een contrast met de kwade, misnoegde mevrouw die gisteren in ‘De stem van Vlaanderen’ kwam pleiten, nee, wat zeg ik, kwam eisen om op brugpensioen te kunnen, want ze had “genoeg bijgedragen”. Ze wou genieten van haar leven. Ze had daar “recht” op, zei ze. Ze wou plaats maken voor jongeren, voegde ze er nog aan toe. Dat die jongeren wél tot hun 65e zouden moeten werken om het pensioen van mensen zoals zij te kunnen blijven betalen, daar stond ze blijkbaar niet bij stil. Ik had medelijden met haar. Nog geen 60 jaar en al zo uitgeblust. Boos, misnoegd, verbitterd. Ze leek het gevoel te hebben dat ze 40 jaar had opgeofferd aan haar werk. Werk dat ze heel zwaar had gevonden. Ik zag geen arbeidsvreugde, geen gedrevenheid, geen enthousiasme. Er was maar één oplossing in haar ogen: brugpensioen. Niet minder gaan werken, niet lichter werk zoeken, niet werk zoeken dat meer voldoening gaf. Ze kloeg zelfs niet dat ze geen ander werk zou vinden op haar leeftijd. Nee, het enige argument was: ik heb genoeg gewerkt, ik wil niet meer werken, betaal voor mijn brugpensioen. Geef mij dan maar de gedreven mensen in ‘Mijn restaurant’.

One comment

  1. Ja, het is altijd een feestje om te zien hoe mensen hun werk met liefde en gedrevenheid doen. Ik word daar altijd heel blij van. Het doet er echt niet toe wat voor werk, het ligt aan de manier waarop je er tegenover staat. Ik heb de programma’s niet gezien (ik ben op vakantie in Korea), maar ik kan het me helemaal voorstellen…



Geef een reactie

