h1

Groen rijden

21 juni 2010

Gisteren hoorde ik op de radio dat er in 2010 nog maar 15 elektrische auto’s verkocht zijn. Verder onderzoek leverde dit artikel op. Pfff. Die 15 verkochte wagens = 8 sportauto’s ter waarde van € 84.000 euro, excl. btw + vooral auto’s die deel uitmaken van proefprojecten van bedrijven. Blijkbaar zijn er nog maar weinig elektrische wagens verkocht aan particulieren.
Wel, ik wil een elektrische auto kopen. Ik rijd heel weinig met mijn auto, ongeveer 5.000 km per jaar en zelden verder dan 30 km. Ik heb dus het ideale profiel voor een elektrische auto. Maar waar vind ik er één? De meeste merken hebben gewoon geen of een heel beperkt (lees: 1 type) aanbod. Ik wil bovendien een auto die er ‘normaal’ uit ziet, geen ruimtetuig. En liefst een betaalbaar exemplaar. Er worden tegenwoordig subsidies voor allerlei groene ingrepen gegeven, voor zonnepanelen, dakisolatie, energie-audits,…. Maar waar blijven de maatregelen om de productie van propere auto’s te bevorderen? Misschien zijn ze er wel, maar dan merken we er op de markt nog niet veel van. En ja, ik weet het, het opwekken van elektriciteit zorgt ook vaak voor vervuiling, maar dat kan dan weer worden opgelost door op een propere manier elektriciteit te produceren. Vooruit politici, waarop wachten jullie?

Geef een reactie

