h1

En nu?

14 juli 2010

Kwaad, gefrustreerd, ontgoocheld, licht wanhopig… zo voel ik me. Het verhaal.
Toen ons derde kind werd geboren, besloten we een werkvrouw in dienst te nemen. Ik kuis niet graag en met drie kleine kinderen en allebei een fulltimejob lukte het niet meer om alles zelf te doen. We hebben jarenlang een heel goeie, lieve werkvrouw gehad, die dikwijls niet kwam opdagen wegens oververmoeidheid of ziekte, maar kom, ons huis bleef in orde omdat ze bijna elke dag een paar uurtjes kwam. Helaas kreeg ze steeds meer lichamelijke klachten en enkele jaren geleden is ze ermee gestopt.
Sindsdien zijn we op de sukkel. In onze regio was het hoe dan ook al aartsmoeilijk om iemand te vinden, laat staan iemand die proper en op een redelijk tempo kuist. Ik kan u verzekeren: ik heb hier één en ander zien passeren. Als er al iemand passeerde. De laatste werkvrouw kuiste zo vuil en zo traag dat ik er wanhopig van werd. Groot was dan ook mijn vreugde toen Randstad (waarmee we ooit een contract hadden gehad) liet weten dat ze een hele goeie, gemotiveerde poetshulp hadden die nog werk zocht. Of we geïnteresseerd waren. Natuurlijk waren we dat.
De poetshulp in kwestie bleek gouden handen te hebben. Ze vloog door ons huis en het was achteraf kraaknet.
Helaas, na twee keer kwam ze niet meer opdagen. Zonder verwittigen. Randstad gebeld. Die lieten me later weten dat ze ziek was. De week erna zelfde scenario: poetshulp kwam niet opdagen. Heel frustrerend, want wij jagen ons de avond voordien en de ochtend zelf af om alles wat op te ruimen, zodat de poetshulp daar geen tijd mee verliest. En nog frustrerender: Randstad kon haar niet bereiken. De week erna, deze week, vraag ik aan Randstad hoe het zit: zal ze op de afgesproken dag komen of niet? Randstad antwoordt dat ze haar nog steeds niet kunnen bereiken en dat het contract met de poetshulp wordt opgezegd omdat ze niet opdaagt bij haar klanten.
Dat vond ik helemaal niet leuk. Nu heb ik de beste poetsvrouw ter wereld gevonden en nu mag ze niet meer komen poetsen van Randstad. Ik besluit haar zelf te bellen om te vragen of ze nog langer bij ons wil blijven werken, via een ander bureau dan. Ze reageert niet. Ik bel haar vandaag nog eens. Ze sms’t terug dat ze gestopt is bij Randstad (nvdr: ontslagen dus) en dat ze verhuisd is en ander werk heeft. Om te ontploffen. We zitten dus voor de zoveelste keer zonder werkvrouw. Randstad gaat een andere zoeken. Benieuwd hoe lang het deze keer zal duren. En intussen wordt ons huis vuiler en vuiler, want ik kan het niet bijhouden (ja, ja, in plaats van te bloggen kan ik ook kuisen, ik weet het), en daar word ik gedeprimeerd van. Kent u iemand die graag en goed poetst? Alle hulp is welkom.

9 reacties

  1. Heel herkenbaar. Bij ons hetzelfde verhaal. Na drie kinderen (maar daar is het bij ons wel bij gebleven 🙂 ook begonnen met een poetsvrouw. Bij ons komt ze een halve dag in de week. De allereerste (ook via Randstad) was super. Die vloog er door en alles was proper. Ze ging soms wat vroeger door, maar ze deed dan ook meer dan wat ze moest doen. Maar er waren van andere posten klachten over gekomen en ze is daar zelf opgestapt.
    Dan kregen we telkens andere. De ene al wat beter en gemotiveerder dan de andere, maar telkens hetzelfde liedje. Na enkele maanden (soms enkele weken) daagden ze meer niet dan wel op.
    Nu hebben we een degelijke (doet haar werk) die wel altijd komt (kan zich ook niet permitteren om thuis te blijven, en bij ons krijgt ze heel wat mee van speelgoed en kleertjes enzo) en wil komen. Maar zij is nu zelf vertrokken bij Randstad en we zijn haar gevolgd naar haar nieuwe werkgever.
    Heel herkenbaar ook hoe we op woensdagavond, na de zwemles van de kinderen, nog snel snel alles proberen op te ruimen en aan de kant te zetten, zodat ze meteen kan beginnen en geen tijd meer moet verliezen om op te ruimen. Ook wel uit respect voor haar en haar werk, dat het toch een beetje deftig ligt allemaal.

    Succes met de zoektocht …


  2. Ik denk ook soms: een poetsvrouw zou toch wel handig zijn. Maar dan denk ik aan alle ervaringen en verhalen van kennissen, waarbij het lijkt alsof 9 op de 10 poetsvrouwen na een paar weken gewoon zonder melding niet meer komt opdagen, of andere problemen, en dan doe ik het gewoon maar weer zelf allemaal. Of gewoon even niet, en dan niet te hard naar het vuil kijken. :-/ Ik wil niet én geld uitgeven, én dan gefrustreerd rondlopen omdat je geen waar voor je geld krijgt. Dan liever zelf.


  3. Haha, moest ik iemand kennen die graag en goed poetst, ze zat in mijn huis 🙂 Hier hetzelfde verhaal hoor: op zondagavond als een turbotrein door het huis om alles op te ruimen, maandag een kwartier staan wachten en madam was er nog niet – maar ik moest wel op mijn werk zijn. Bleek dat ze een paar minuten voor een gesloten deur stond, tsja …


  4. Ik kan er niet over meespreken want ik heb geen poetsvrouw. Oh, ik zou het wel willen hoor, maar ook hier al constant van die vervelende verhalen gehoord. Dus blijf ik het ook gewoon zelf doen.Ik denk dan altijd: da’s een goeie workout en kost niks :-). En (heel) regelmatig wordt hier gewoon eens een week niet gepoetst. Ik zorg wel dat ik altijd opruim, dan likt het ook proper :-).
    Veel succes nog, want inderdaad, met 4 kinderen moet het toch niet simpel zijn om je huis proper te houden.


  5. “dan lijkt het ook proper” moest dat zijn.


  6. veel succes met de zoektocht!
    ik kon vroeger geld verdienen met afwassen bij mijn vader 🙂
    misschien kan je wat klusjes aan uw kids uitbesteden? 🙂


  7. Helaas heel herkenbaar. Ik ben ondertussen halftijds gaan werken en poets weer zelf.


  8. @ Maaike: als ze al eens zouden willen opruimen, zou dat al een wereld van verschil zijn :-).


  9. Heel herkenbaar. De goede poetsvrouwen blijven dit soort werk niet doen…Als ze goed kunnen poetsen, zijn ze wellicht ook heel goed in ander werk en dat weten ze zelf ook wel.
    Ik poets ook terug zelf, nu ik part-time werk. (Maar geef ook toe dat ik het niet zelf zou doen, mocht ik full-time werken 😉 )



Geef een reactie

