h1

Borstvoeding

19 juli 2010

U hebt vast ook over dit borstvoedingsvoorval gelezen of gehoord. Ik was van in het begin geïnteresseerd in de andere kant van het verhaal, die vandaag aan bod kwam. Niet dat we daar veel wijzer van worden. Of hoeven te worden. Feit blijft dat de dame in kwestie verzocht werd om geen borstvoeding te geven in het openbaar. En dat kan niet, vind ik. Je moet je kind altijd en overal kunnen voeden. 
Anderzijds moet me, los van dit voorval, even van het hart dat sommige dames in mijn ogen iets te expliciet borstvoeding geven. Als je kind drinkt, hoeft je borst niet volledig zichtbaar te zijn voor de hele wereld. Vind ik. Soms weet je gewoon niet waar je moet kijken als iemand borstvoeding geeft. Hup, bloes open of t-shirt omhoog, borst uit die borstvoedingsbh terwijl het gezelschap toekijkt en baby op het gemak aanleggen en laten drinken. En als de baby dan gedaan heeft met drinken de hele handel weer op het gemak inpakken. Daar hou ik niet zo van. Een borst blijft toch een beetje tot de intieme levenssfeer behoren voor mij, hoe preuts of ouderwets dat misschien ook klinkt. En borstvoeding vind ik ook iets heel intiems en persoonlijks. Ik heb zelf op alle mogelijke plaatsen in het openbaar borstvoeding gegeven. Ik heb me nooit afgezonderd om te voeden. Maar ik heb altijd op een discrete manier borstvoeding gegeven. Omdat ik geen zin had om mijn borsten met iedereen te delen. En misschien ook wel omdat ik geen aanstoot wilde geven.
Dames die toch open en bloot willen voeden, ga gerust uw gang. Maar wees niet verwonderd als ik discreet mijn blik afwend.

9 reacties

  1. Helemaal mee eens! Ik gaf ook borstvoeding in het openbaar, maar ook heel discreet.

    Ik heb dat verhaal ook een beetje proberen volgen en wat ik eruit opmaak is dat die vrouw wel mocht voeden, maar dat ze verzocht werd om dat in een aparte ruimte te doen en niet in de gang of wachtzaal. En daar ben ik niet mee akkoord. Sommige vrouwen zouden liever in een aparte ruimte voeden, prima dan. Maar als die mama dat liever niet deed (want een half uur in een klein kotje zitten als je zelf pijn hebt, lijkt me nu precies ook niet zo leuk), moest ze wel nog de mogelijkheid hebben om in de gang of wachtkamer te voeden. Eventueel konden ze haar wel nog vragen om het zo discreet mogelijk te doen, als ze dat uit zichzelf al niet deed.

    Nuja, sowieso een verhaal dat uit zijn voegen gebarsten is door de media-aandacht errond.


  2. Ik ben het daar volmondig mee eens, khad net dezelfde bedenkingen.


  3. ik voed miro ook overal, maar nu het zo warm is is er van discretie soms maar weinig sprake…
    in de herfst of winter heb je al snel een sjaal of trui die je wat kan gebruiken
    nu is alles direct zo een zweetboel
    soms denk ik, als je het zo gewoontjes doet (en begrijp me niet verkeerd, ik probeer mijn borsten ook niet open en bloot te gooien) kijken de mensen mss minder op dan als je er een hele volksverhuis van maakt…


  4. Ik voed ook overal, maar ik doe het zo discreet mogelijk en vraag soms zelfs aan het gezelschap / de uitbaters of het niet stoort. En ik heb nog nooit problemen ondervonden. Als het echt een vreemde of extreem openbare plaats is, leg ik een tetradoek over mijn schouder en over het hoofdje van mijn kind, en ziet niemand nog iets.
    Ik heb trouwens een halve uitleg van de andere kant van het verhaal gehoord, dat de vrouw zich zeer provocerend zou hebben gedragen en dat vooral haar man er zeer moeilijk over zou hebben gedaan. Hoe het verhaal precies in elkaar zit, weet ik ook niet, maar het lijkt me dat het in dit geval niet alleen de schuld van het ziekenhuis is geweest.


  5. @ Lies: Ik zag een kort stukje over het onderwerp op het nieuws. De vrouw werd geïnterviewd en natuurlijk gaf ze tijdens het stukje ook borstvoeding, allicht gevraagd door de makers om het onderwerp te illustreren. Ik vond dat ze dat redelijk ‘open en bloot’ deed en ik zou in haar geval na dit incident zeker geen borstvoeding hebben gegeven met de camera op me gericht. Ik had ook altijd een tetradoek bij de hand.


  6. Als die vrouw organisatrice is van het MammaCafé, dan kan ik me voorstellen dat dat wel eens een militante zou kunnen zijn. Het stomme is dat zulke mensen het algemeen idee over borstvoeding juist negatief beïnvloeden. Hier in België ZIJN er al niet veel problemen, de meeste mensen doen er niet moeilijk over en vinden het maar normaal dat een mama haar baby’tje eten geeft. Het is helemaal niet nodig om militant te ijveren voor borstvoeding in deze streken, zeker niet op een provocerende manier…


  7. @ Maaike: In de zomer is het inderdaad minder evident om discreet te zijn. Voor mij hoeven borst en kind niet volledig bedekt te zijn, hoor. Als je een t-shirt omhoog trekt, bedekt dat ook al veel. Ik heb het meer over vrouwen die een bloes openknopen en laten openhangen, de borstvoedingsbh openmaken, hun kind pakken en op het gemak aanleggen, zonder ook maar iets min of meer te bedekken. Dat scenario. Veel vrouwen voeden heel onopvallend zodat je je soms afvraagt of het kind nu gewoon in hun armen ligt te slapen of aan het drinken is. Bij andere vrouwen weet je gewoon niet waar te kijken omdat het zo opvallend wordt gedaan.


  8. Hoi,
    Ik heb diezelfde dame al eerder borstvoeding zien geven – in Planckendael, toen er die dag een recordpoging was om met zoveel mogelijk mama’s gelijk borstvoeding te geven – en zij deed dat heel discreet hoor, niet te open en bloot ofzo. Ze had bv-kleding aan, die alles sowieso al heel discreet maakt.
    Ikzelf ga nogal eens in een aparte ruimte zitten, vooral nu mijn zoon al wat ouder is en er niets discreet meer aan is, om openbaar te voeden. Er is teveel te zien rondom ons! Maar in die situatie, als je veel pijn hebt en wil geholpen worden, met een kind van nog geen 4 maand, moet dat toch kunnen. De dokter in kwestie wou haar niet behandelen als ze op de dienst bv gaf. Da’s erover. Een arts mag niemand weigeren, zeker op spoed niet.


  9. @ Kristel: volgens wat ik intussen gelezen heb (de versie van de spoedarts in kwestie was dat), wou de vrouw borstvoeding geven toen ze naar een onderzoek zou worden gebracht. Toen haar gevraagd werd om dan eerst borstvoeding te geven en daarna het onderzoek te laten doen, werd de echtgenoot van de vrouw blijkbaar verbaal heel agressief, waarop de politie er werd bijgehaald. Ach, de ware toedracht zullen we nooit kennen zeker, en daar wil ik me zelfs niet over uitspreken. Voor mij was dit item een gelegenheid om te schrijven dat ik de voorkeur geef aan ‘discrete’ borstvoeding, waar de moeder die ook wil geven.



Geef een reactie

