h1

Sien en Maria

6 september 2010

Kent u Sien en Maria? Die twee dames die huizen uitmesten in een programma van vtm? Ik heb het programma nooit gezien, hoogstens een klein fragmentje tijdens het zappen, maar ik wou wel eens weten wat ze in hun boeken vertellen. Want ja, intussen hebben de dames enkele boeken gepubliceerd. (Geen onbekende trend in BV-land.)

Ik hou niet van opruimen en poetsen. En ik heb mijn leven zo georganiseerd dat ik weinig of geen tijd heb om me met die dingen bezig te houden. Ik heb in een snel tempo vier kinderen gekregen. We zijn een paar keer verhuisd. Er werd een huis gebouwd. We werken allebei fulltime, manlief in een regelmatig werkritme, ik niet. Ik kan niet zonder hobby’s (lezen, reizen, handwerken, bloggen,…) en ontspanning (televisie kijken, gaan eten, langsgaan bij vriendinnen, schitteren op feestjes,…). Sporten is op mijn leeftijd een noodzakelijk kwaad geworden. En oh ja, we zijn onze tuin in fases aan het aanleggen, en die tuin zal, zoals iedereen ons verzekert, de eerste jaren heel wat onderhoud  vragen. Dat blijkt tot nu toe te kloppen. De vier kinderen hebben intussen een leeftijd bereikt waarop ze heel wat activiteiten hebben. En voortdurend op verjaardagsfeestjes worden uitgenodigd. En het fijn vinden dat je komt supporteren op sportwedstrijden en dansoptredens. Vier kinderen, een kat en twee konijnen vraagt ook wat werk in het huishouden, o.a. inkopen doen, koken, wassen, strijken, kleding en schoenen en materiaal voor alle activiteiten kopen. We vinden het ook belangrijk om ons belangeloos voor iets in te zetten. Dus zijn we bij de ouderraad op school, manlief als voorzitter en ik als lid, en ben ik secretaris van de scouts.

U begrijpt het al. We hebben weinig of geen tijd om op te ruimen en te poetsen. Ik heb nooit de ambitie gehad om van mijn huis een showroom te maken en vind mijn eigen huis niet ongezelliger dan dat van anderen, maar ik wil het ook wel graag opgeruimd en netjes hebben. Na een vakantie zonder werkvrouw hebben we nu wel opnieuw iemand gevonden, maar we hebben na drie zittingen al door dat ook deze vrouw niet zal zorgen dat je van onze vloer kan eten.

Om een lang verhaal kort te maken, toen ik hun boeken in de bib zag staan, vroeg ik me af of Sien en Maria goeie tips voor me zouden hebben. En geloof het of niet, ik heb hun boek ‘Poetsen met Sien & Maria’ met plezier gelezen (in vogelvlucht weliswaar) en ik kreeg zelfs zin om te gaan poetsen. Alleen het late uur op het moment dat ik het boek dichtsloeg, hield me tegen om erin te vliegen. En ik moet eerst nog microvezeldoekjes in drie kleuren gaan kopen. Rood voor het toilet, blauw voor de badkamer en groen voor al de rest.
Ik zet het boek op mijn verlanglijst.

11 reacties

  1. Ik heb nog maar zo’n doekjes gekocht in de Zeeman, maar echt veel zin om te poetsen heb ik er nog niet door. 😉
    Veel plezier!


  2. ik vraag mij af of sien en maria niet eens persoonlijk zo elke week eens zouden willen langskomen… want ook hier een poetsvrouw maar echt blinken, neen dat doet het hier niet.


  3. Dat van die doekjes, da’s een goeie tip. Maar nu nog aan mijn kuisvrouw uitleggen …. en vooral, zorgen dat ze het toepast (zucht)


  4. Mijn poetsvrouw heeft nog iets handiger: van de doekjes en sponsjes voor het toilet knipt ze een stuk af. Vond ik ook goed gevonden.


  5. @ Marianne: Inderdaad goed gevonden van je poetsvrouw! Ik denk niet dat de onze zo inventief zal zijn. (Ik heb je verkeerd geplaatste boodschap verwijderd. Ik kon al niet goed volgen :-).


  6. @ Bé: dat is blijkbaar een enorm probleem: goeie, gemotiveerde werkvrouwen vinden. Ik kan me daar enorm in opjagen. Ik heb hier hopen werk liggen voor mensen die het willen doen, maar vind die mensen maar eens…


  7. Ik heb de twee boeken liggen. Heb ze ooit eens als verjaardagscadeautje gekregen. Ik heb me altijd afgevraagd of er een onderliggende boodschap was…
    Je mag ze gerust lenen. Ik moet met schaamrood op de wangen toegeven dat ik ze eigenlijk nog maar heel diagnonaal heb gelezen!


  8. Ik heb zo af en toe eens flarden gezien van hun tv programma, maar heb er toch maar een handige manier aan overgehouden om de microgolf schoon te maken: een kommetje water met citroenschijfjes erin even microgolven.
    ‘k Kan me dus voorstellen dat er heel wat interessante tips in hun boeken staan (maar of ik er nu liever van zou gaan poetsen, betwijfel ik ten zeerste).


  9. kuisen de kinderen al?
    (das mijn grote droom ;-))


  10. @ annelissen: die willen wel, maar ik rem dat wat af, omdat hun opvatting over kuisen niet altijd strookt met de mijne ;-). Ze stofzuigen wel af en toe.


  11. @lichtindeduisternis: tja, ik vraag al maanden om een poetsvrouw élke week en wat krijg ik, eentje die om de twee weken 4 uur komt en dan het werk doet dat ik op 2 uur doe.. maar ja wat zij doet hoef ik niet meer te doen zeker… ik zou dat in elk geval niet kunnen zo ongemotiveerd gaan werken..
    @prutsen: dat is een supertip hé om de microgolf proper te krijgen.. leve sienenmaria 🙂



Geef een reactie

