h1

Draai de rollen eens om

8 september 2010

Manlief kwam gisteren thuis met een verhaal over een collega die op een avond van 18 tot 22 uur (ja, vier uur!) op de schoolbanken had moeten zitten om de nieuwe rekenmethode in de klas van haar kind uitgelegd te krijgen. De ouders kregen de volledige uitleg en moesten zelfs oefeningen maken. En blijkbaar lieten ze de ouders verstaan dat wie die les niet gevolgd had, op de oudercontacten niet te veel van zijn oren zal mogen maken als het niet lukt met het rekenen van het kind.
Ik weet natuurlijk niet hoe het schoolteam die ‘les’ aangekondigd heeft, wat de precieze bedoeling is enz. Maar ik vind het toch een vreemd idee: vier uur in een klas zitten voor uitleg over de manier van onderwijzen. Op de school van onze kinderen wordt in alle klassen een informatieavond georganiseerd. Dat duurt een uurtje. Je krijgt praktische informatie, wat uitleg over wat ze dat jaar gaan doen, welke handboeken worden gebruikt, enz. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn. Ik hoef niet tot in detail te weten hoe ze gaan leren rekenen. Als mijn kind het niet snapt, zal ik dat wel signaleren aan de leerkracht. Maar ik zie het niet als mijn taak om juf te spelen. Daar zijn leerkrachten beter voor opgeleid dan ik, dacht ik zo.

5 reacties

  1. Ja, een beetje vreemd inderdaad. Je moet er niet aan denken hoe moeilijk het blijkbaar voor de kinderen is, dat de OUDERS er vier uur over doen om het geleerd te krijgen!


  2. Betrokkenheid van ouders waardeer ik zeer!
    Maar dan denk ik aan de samenwerking vooral gericht op de pedagogische aanpak.
    Maar misschien hebben enkele ouders hierom gevraagd?
    Vriendelijke groet.


  3. Das vreemd ja. Kan me niet voorstellen dat mijn ouders dat ooit hebben moeten meemaken. Ik praat liever over andere zaken met hen dan over rekenen. 🙂


  4. hmmm ik vraag me ook af wat het doel zou geweest zijn…
    enne rekenmethode en werkblaadjes zouden ze mijn inziens in de vuilbak moeten kiepen en terugkeren naar de basis waar de lkr beslist wat wanneer aan bod komt afhankelijk van de klasgroep


  5. Vorig jaar werden ons ook alle taalregeltjes en rekenwijzen uit de doeken gedaan. Gelukkig deed die juf er maar twee uur over. Dit jaar waren we op een uur buiten en was het oudercontact uiteindelijk veel interessanter.



Geef een reactie

