h1

Creatief met kurk

29 oktober 2010

Naaien is hip. Of creatief zijn tout court is hip. Zoveel is duidelijk. Er worden artikels geschreven en televisieprogramma’s gemaakt om dat te verklaren. Wel, ik zal u eens mijn theorie uit de doeken doen.
Toen ik ‘jong’ was, was naaien en breien absoluut niet hip. Ik behoor tot een generatie die de handwerkles op school alleen leuk vond omdat je dan kon babbelen. Maar geen haar op ons hoofd dacht eraan om de zelfgemaakte rok ook daadwerkelijk te dragen. Ik kon breien en zelfs mooi breien, net als mijn moeder en grootmoeder, maar zelfgebreide truien dragen was ook niet hip. Breiwinkels (3Suisses, Phildar, Anny Blatt,…) sloten. Mijn generatie leek geen tijd (of geen interesse?) te hebben om creatief bezig te zijn. Wij gingen studeren en zochten nadien een fulltimejob. We trouwden en kregen kinderen en werkten hard. Tijdskrediet en ouderschapsverlof waren niet zo ingeburgerd zoals nu. De termen quality time en onthaasten en persoonlijke ontwikkeling werden niet zo gebezigd. Ik denk dat die vooral ingang vonden toen de groenen de verkiezingen wonnen na de dioxinecrisis. Gezond leven, gezond eten, bewegen,… het werd allemaal belangrijker. Volgens mij heeft dat voor een kentering gezorgd. Cocoonen, je huis gezellig inrichten, dingen in elkaar knutselen, lekker koken, naaien, breien, materialen opnieuw gebruiken, tuinieren… Herkent u het? Ziet u de tendens op televisie? Kookprogramma’s. Huizen inrichten en herinrichten. Martha Stewart. Ik wacht op een programma met Madame Zsazsa. (Vitaya, dat is mijn idee, hè!)

Ikzelf ben blijven breien, al deed bijna niemand van mijn generatie dat. Ik heb heel wat truitjes gebreid, maar helaas niet altijd in elkaar gestoken. Er liggen hier nog heel wat losse mouwen, voor- en achterpanden. En toen nummertje 2 geboren was, ben ik naailes beginnen te volgen. Mijn oma was 90 geworden en mijn nicht had de uitnodigingen en menu’s gemaakt. Ik vond ze prachtig, leerde via mijn nicht dit winkeltje kennen en ging met haar mee naar een naaicursus. Drie jaar heb ik dat volgehouden. Toen bleek dat we niet meer vrij mochten naaien, maar verplichte stukken gingen moeten maken, ben ik gestopt. Ik heb een tijdje niet genaaid. Reden: vier kinderen op vier jaar, een fulltimejob en een echtgenoot die regelmatig op reis was, maar vooral: kleedjes in de winkel die je voor die prijs niet zelf kon maken. Bovendien vroeg mijn moeder haar fantastische Berninanaaimachine terug. Ik kreeg wel een Singer van mijn schoonmoeder (die snit en naad heeft gestudeerd en me geregeld hielp met naaien en nog een naaimachine had staan), maar ik vond mijn draai er niet mee. Breien deed ik af en toe nog. En borduren. En kerstkaartjes knutselen. Ook onze geboortekaartjes en doopsuikerzakjes staken mijn man en ik zelf in elkaar (ook niet echt gebruikelijk binnen onze generatie – daarvoor zocht je een drukker en een doopsuikerwinkel).

Toen ik begon te bloggen, ontdekte ik de naai- en creatieve blogs en kreeg ik inspiratie. Intussen vind ik het niet meer zo gemakkelijk om betaalbare, mooie kleedjes en rokjes te vinden voor mijn dochters, laat staan jassen voor mijn viertal, dus ik wil absoluut weer gaan naaien. Ik heb de naaimachine van mijn moeder teruggekregen en ik heb al enkele jurkjes gemaakt. Ik ben zelfs op het stoffenspektakel geraakt (het walhalla voor naaisters! – waar ik trouwens een andere blogster zag, maar niet durfde aanspreken, al weet ik dat ze mijn blog volgt of volgde – stom, hè) en heb een hoop stoffen ingeslagen. Inspiratie zat. Energie en tijd niet altijd. Maar daar gaan we werk van maken. Ik vind breien, haken, naaien, borduren, knutselen bijzonder rustgevend. Mijn job is mentaal soms erg belastend en zo word ik weer helemaal zen.

Lieve creatieve collega-blogsters, ik vind het heerlijk om jullie creaties te aanschouwen. Ik ben dol op tutorials en gratis patronen en tips. Ik wil inspiratie opdoen op jullie blogs. Aarzel dus niet om je creaties op je blog te zwieren. U hebt op z’n minst 1 enthousiaste volger!

PS: ‘creatief met kurk’ (zie titel) is een intussen eeuwenoude grap tussen manlief en mezelf.

10 reacties

  1. Het is een prachtige titel!
    En ik was ook op het stoffenspektakel, en ik zag ook een blogster die mijn blog volgt, en heb haar ook niet durven aanspreken 😀 (wie weet hebben we dezelfde gezien).


  2. Het kleedje dat ik bij Lien zag was in ieder geval al meer dan de moeite. Nog even en je kan je eigen tutorials gaan schrijven ;-). Succes ermee!


  3. Ik hoor dus blijkbaar nog tot die anderen… het enige dat ik van naaien of breien kan (of moet ik zeggen “kon”) is hetgeen we op school geleerd hadden. Het interesseert me niet. Voldoende keuzes in de winkels. Ook het creatief zijn is niet voor me weggelegd…
    Ik kijk liever. Naar de creaties van anderen. Ik geniet van anderen hun creativiteit! 🙂


  4. Zo’n tof en herkenbaar stuk. Ik was één van die weinigen die handwerk op school wel leuk vond. Ik volgde wiskunde-wetenschappen en op maandag mochten we één uur vrij kiezen. De meesten kozen voor sport of natuurexploratie ofzo, en ik ging als enige van onze richting knutselen en koken (ene week koken, andere week handwerk). Eigenlijk is het dan ook niet zo vreemd dat ik jaren later de naaimachine heb gevonden. Het dragen van zelfgemaakte kleren is ondertussen al wat meer ingeburgerd, maar aan de schoolpoort zie ik sommigen toch wat vreemd kijken als Grote Pruts met zijn rode ruitjesbroek buiten gehuppeld komt. (Want een gewone broek koop ik ook wel in de winkel.) Maar ik denk wel dat dat in een stad minder opvalt dan op de boerenbuiten zoals hier.
    Ik hoop dat je je maaksels ook gaat laten zien. Ik ben alleszins heel nieuwsgierig en die eerste kleedjes die ik hier gezien heb zijn zeer beloftevol.


  5. Ah ja: creatief met kurk indertijd op één van de Nederlandse zenders was gewoon HILARISCH!


  6. @ Prutsen: eigenlijk ken ik dat programma niet eens. Manlief heeft ooit eens een affiche zien hangen met reclame voor een les ‘Creatief met kurk’ en hij vond dat zo absurd dat hij dat nu altijd zegt als we het over creatief zijn hebben.


  7. Hier kan je een stukje bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=iiyGVvA6KfU


  8. @Moeferkoe: was ik het ook, die je gezien hebt?
    Dringend eens iets aan mijn aaibaarheidsfactor doen, als de mensen me niet durven aanspreken 😉


  9. @Annelyse: Helaas, jou heb ik niet gezien. Het was een blogster die onlangs op tv was, en daarmee dat ik haar herkende. (en vertel mij nu niet dat je onlangs op tv was… ;))


  10. @Moeferkoe: wie was overlaatst op tv? Dat heb ik dan weer gemist.



Geef een reactie

