h1

Tips gevraagd

29 oktober 2010

Ik heb even uw hulp nodig.

Eerst een vraagje voor de katteneigenaars onder u: is het waar dat je als tweede kat het best een kattin in huis haalt, als de eerste een kater is, om te vermijden dat ze het niet met elkaar zouden kunnen vinden?

Dan een vraagje voor de fotografen onder u: op mijn verrassingsverjaardagsfeest hebben onze vrienden bijgedragen voor een nieuwe lens voor mijn fototoestel. Ik heb namelijk tijdens een cursus digitale fotografie geleerd dat een vaste lens beter is dan een zoomlens en zou me graag een lens aanschaffen om portretten te maken. Welke lens raden jullie me aan? Ik heb een Nikon D80.

En nog een vraagje voor de dierenkenners onder u: de jongste zoon zou graag cavia’s houden. Hebt u daar ervaring mee? Tips? Suggesties over huisvesting? Plaats waar we gezonde cavia’s kunnen kopen?

12 reacties

  1. Over de katten: dat is vooral gewoon geluk hebben. Onze twee katinnen konden het ab-so-luut niet met elkaar vinden, dus is er eentje moeten gaan. Vrienden hebben 2 katers en dat zijn beste maatjes…


  2. Ik zou zeggen een 50mm, dat is toch de portretlens bij uitstek, de 1.4 of 1.8 hangt af van jouw budget.
    Eens wat googlen en op belgiumdigital rondneuzen!


  3. Ik kende die kattenregel niet. Waar heb je die opgepikt?

    Hier is de tweede kat toevallig een kattin en kater en kattin komen op zich wel overeen. Bij mijn ouders zijn het allemaal katers. Twee van de drie komen daar overeen. De oudste is gewoon een grumpy oldy (= 10 jaar) die niet opkan tegen ’t jonge geweld (= 1 en 2 jaar oud) en dat af en toe laat blijken, maar hen voor de rest uit de weg gaat.


  4. oei, oei en oei. Ik ga passen vrees ik. Mag ik een hulplijn bellen? Het publiek inroepen?


  5. Ik zou ook gaan voor de 50 mm en niet besparen op de 1.8 maar direct voor de 1.4 gaan, je zal merken dat het de moeite waard is! Ook prettig als de lichtomstandigheden niet zo meevallen. Over poezen kan ik je helaas geen tips geven!


  6. Ik denk dat veel van het karakter van de kat afhangt. Wij hebben ooit een katin als tweede kat gehad, maar Poeslief (een kater) pikte haar niet. Zij vochten echt op leven en dood. En toen hebben we maar een nieuwe en rustige thuis voor die katin gezocht.Sindsdien is Poeslief weer zijn kalme zelf.


  7. Ik denk dat Veerle gelijk heeft. Ons Jeanne verdroeg het niet dat er andere volwassen katten (m of v) in huis kwamen. We hebben het een paar keer geprobeerd, maar tevergeefs. Toen we echter een kitten probeerden, lukte het wonderwel. Blijkbaar zou dit komen omdat een kitten nog niet diezelfde hormonen uitstraalt als een volwassen kat. Inmiddels leven er drie katten harmonieus bij ons thuis, samen met een hond. Ze blijven lekker onvoorspelbaar é die katten 🙂

    Over de rest kan ik je niet veel vertellen…


  8. Ben net op De Standaard een artikel tegen gekomen.
    Als je geen abonnee bent, laat dan je mailadres weten ofzo, dan mail ik jet het je door.

    Welke lens voor portretten?

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=BLEDE_20100315_001&kanaalid=899


  9. @ Hilke: ik ben abonnee en heb het artikel intussen gelezen. Helaas spreken ze enkel over het verschil tussen een tele- en groothoeklens. Je hebt ook nog vaste 50 mm-lenzen die heel geschikt zijn voor portretfotografie, dacht ik, en zoals je al in een eerdere reactie liet weten. Ik denk dat ik het best daarvoor kies? (Twijfelen is my middle name ;-))


  10. Naar het schijnt zou je de 2de kat in huis moeten nemen, maar dan op een plaats waar de andere kat nooit komt (bv badkamer of logeerkamer) na een tijdje kun je dan de 2 katten aan elkaar laten wennen, maar elk zou hun “terrein” moeten hebben.
    Geleidelijk aan zou dit dan afgebouwd kunnen worden. (Ik ken mensen bij die katten nooit overeen komen en die constant moeten stressen vanwege ruzies, bij anderen gaat het vanzelf. Het hangt ook af van het karakter van de kat…. )

    Ivm cavia’s: cavia’s zijn sociale dieren en kunnen niet alleen gehouden worden.
    Let inderdaad op waar je je beestje(s) haalt, want zelfs in de dierenwinkel kunnen ze zich vergissen omdat het verschil tussen een mannetje en vrouwtje zeer moeilijk te zien is.
    Ik ken verschillende mensen die “moeder en dochter of 2 zusjes” adopteren en die binnen de kortse keren met een cavia-invasie zaten (die paren al direct na de bevalling !!!!)
    Verder zijn het zeer grappige en slimme beestjes die niet graag alleen zitten. (wel zeer onzindelijk, wat dat betreft is een konijn beter)

    Als je meer info wilt, kun je me mailen


  11. ik had indertijd een schema gevonden waaruit bleek dat we best een tweede kater in huis namen….Maar zou al straf moeten zoeken om dat terug te vinden. Als ik het vind, stuur ik het je door


  12. @ Saskia: bedankt voor de info! Ik ga je nog mailen, want we willen hier echt binnenkort cavia’s zien rondlopen.



Geef een reactie

