h1

Vrijdag vraagdag

10 december 2010

U hebt nog een ‘Vrijdag vraagdag’ van me tegoed. De afgelopen weken zijn zo hectisch druk geweest, dat zelfs het bloggen erbij ingeschoten is. Twee vragen dus, allebei geïnspireerd door dat drukke leven.

Vroeger, toen onze moeders bijna allemaal huisvrouw waren, werd er, vind ik, veel aan huis geleverd. De bakker kwam aan huis. Er reed een groentekar rond. De beenhouwer leverde aan huis. We hadden een melkboer voor melk, verse eitjes, yoghurt en platte kaas. En het IJsboerke bestond ook al. Nu zijn zelfstandigen die aan huis leveren, een uitstervend ras. Collect & Go bestaat, maar daarvoor moet je nog altijd bij een Colruytafhaalpunt passeren. Collivery bestaat, ja. En Caddyhome. Nuttig allicht in deze jachtige tijden waarin tweeverdieners zich in bochten wringen om hun leven en dat van hun kinderen georganiseerd te krijgen. Al gebruik ik niets van dat alles. Vorige week miste ik vooral een bakker aan huis.  
Mijn vraag: Van welke thuisleveringsdienst zou u gebruik maken, als die bestond?

Mijn andere vraag: Wat vindt u aanvaardbare, redelijke hulp van ouders en/of schoonouders?
Deze vraag wordt natuurlijk ook ingegeven door het drukke leven dat ik, net als de meeste lezers allicht, leid. Gewild, hoor. En zonder veel noemenswaardige problemen op dit moment. We redden het intussen zelfs zonder hulp van mijn moeder of schoonouders. Niet dat we ooit veel op hen een beroep hebben gedaan. Ze wonen niet bij de deur en ik heb een wat al te grote bewijsdrang (lees: ik wil het allemaal zelf en alleen kunnen). Ze sprongen in het verleden eigenlijk vooral in als één van onze kinderen ziek was (niet meer nodig nu de kinderen ouder zijn en ik hoofdzakelijk thuis werk). Maar ik haalde de inspiratie voor deze vraag ook bij de auto van de ouders van onze buurman, die sinds vanmorgen hiernaast op de oprit staat. En bij de vele grootouders die ik altijd aan de schoolpoort heb weten staan. En bij de grootouders die ik zie bijspringen in de gezinnen van vrienden en familieleden. Dus, wat vindt u kunnen? Wat vindt u nuttig, aanvaardbaar, redelijk, welkom,… als het gaat over hulp van uw ouders en schoonouders?

7 reacties

  1. Als huisvrouw bestel ik de wekelijkse boodschappen on-line en die worden dan aan huis geleverd. Gewoonlijk ga ik dan nog een of twee keer per week iets klein bijhalen. We hebben geen auto en op deze manier moet ik niet elke dag de buggy met 4-5 zware zakken eraan voortduwen, zoals ik vroeger deed.


  2. 1. Thuislevering: ik zou van geen enkele dienst kunnen gebruik maken, tenzij er één zou bestaan die na 19u levert. In dat geval: vers brood!
    2. Mijn dochtertje wordt 2d/week opgevangen door mijn ma, die altijd huismoeder is geweest en die het heel leuk vindt om dat te doen. Verder dan dat gaat het niet want ik wil ook alles zelf kunnen (terwijl ik het eigenlijk niet allemaal zelf kan). Maar wat is redelijk? Zolang het voor geen van de partijen een “last” wordt lijkt het me allemaal prima.


  3. thuisleveren: de dingen van vroeger mogen voor mijn part best terugkomen, ht liefst dan een bakker die ’s ochtendsvroeg een versgebakken broodje aan mijn deur komt afzetten, maar ook bij de melboer zou ik zeker mijn bestelling plaatsen
    hulp van ouders: zoals hierboven zegt; het mag geen last worden… toen mijn dochter onverwacht opgenomen werd en ik dus enkele dagen mee in het zh lag moest mijn zoontje een paar dagen na elkaar door hen opgevangen worden en de laatste dag was er te veel aan heb ik gemerkt.. de afspraak hier is dat ik altijd een beroep mag doen op hen voor een ziek kindje en dat ze elke week 1 dag 1 kind willen opvangen, dus de ene week gaat mijn zoontje, de andere week mijn dochter. En de avonden dat ik werk komen ze babysitten bij mij thuis.(1 x per maand gemiddeld)


  4. om op beiden vrage tegelijk te antwoorden:
    Ze mogen bakker aan huis spelen, mijn schoonouders;-)


  5. 1)Ik zal héél eerlijk zijn – moest mijn echtgenoot er niet meer zijn dan laat ik mijn boodschappen thuis brengen. Wij wonen te lande en ik kan niet autorijden! Ik ben het sowiesie al niet gewoon om dagelijks naar de winkel te gaan. Hier gebeurt dat 2 x per week!
    2)Ik ben gans mijn leven huisvrouw geweest en single handed 3 kinderen grootgebracht terwijl mijn man ons dagelijks brood verdiende. Ik heb nooit beroep gedaan op mijn ouders of schoonouders. Alleen hebben ze bijgesprongen telkens ik in de materniteit lag en ik merkte ook dat het meer dan genoeg was! Ikzelf ben nu ook oma van 4 kinderen tussen 20 maanden en 7 jaar. Ik heb de kleinkinderen 1 dag in de week bij mij gehad vanaf het 1ste levensjaar tot ze naar de peuter/kleuterklas konden gaan. Dat is de afspraak die ik heb met de kinderen. De jongste komt nu vanaf januari 2011 op donderdag, iets later dan de anderen maar het voorbije jaar was hels en ik was niet in staat om op hem te passen vanwege de ziekte van mijn moeder en het daarop volgende overlijden van eerst pa en dan ma op 3 maanden tijd.
    Verder staan wij altijd paraat om op zieke kinderen te passen ofwel ga ik indien nodig ’s avonds eens aan huis babysitten, maar dat gebeurt niet zo vaak. De kinderen houder er wel rekening mee dat wij, als gepensioneerden (echtgenoot is 14 jaar ouder dan ikzelf) ook een eigen leven hebben en daar recht op hebben. Meer oppassen zou ik niet doen en helemaal niet moest mijn echtgenoot er niet zijn.
    Ik zie de kleinkinderen doodgraag maar ik zou het niet aankunnen om er meer op te passen…


  6. 1. Eigenlijk niets. Maar ja, we wonen dan ook in de stad, op nog geen honderd meter van een colruyt, en mijn echtgenoot is thuiswerkend, dus die kan tussendoor naar de bakker (dat is soms zijn ontspanning om eens buiten te gaan als hij te lang getekend heeft)

    2. Dat vind ik een heel moeilijke omdat je daar eigenlijk niets algemeens kunt over zeggen. Alles hangt immers af van zo veel factoren: is het noodzaak of is het om de grootouders een plezier te doen. Er zijn grootouders met veel tijd voor de kleinkinderen en er zijn grootouders die nog fulltime werken. Er zijn grootouders die staan te springen om voor de kleinkinderen te zorgen, er zijn er die dat niet doen. Er zijn grootouders die perfect kunnen inspringen waar nodig en voor de rest het huishouden van hun kinderen aan hun kinderen laten en er zijn er die zich met alles beginnen te moeien. En dan hangt het van jezelf af waarmee je wel omkan en waarmee niet, en hoe groot de noodzaak is om hulp in te schakelen.

    Ik kon ongeveer altijd een beroep doen op mijn ouders, als ze ziek waren bv., tijdens vakanties. Ook gingen ze elke dinsdagavond daar logeren (op initiatief van mijn moeder, die graag haar 8 kleinkinderen tegelijk bij haar had), maar op de duur moest ik soms ‘vechten’ om mijn kinderen terug te krijgen (het verhaal van de vinger en de arm) en was ze precies geaffronteerd als ze om een of andere reden niet kwamen. Dat heeft er dan wel mede voor gezorgd dat ik de laatste jaren veel afstandelijker tegenover mijn moeder ben geworden. Maar deze situatie kan je dus niet veralgemenen, aangezien dat vooral met het karakter van mijn moeder te maken heeft.


  7. Die laatste vraag vind ik een hele moeilijke. En ik worstel er constant mee. Enerzijds ben ik enorm dankbaar voor de hulp die we van mijn schoonouders krijgen (Grote Pruts mag er drie dagen per week na school blijven -hij is doodongelukkig in de naschoolse opvang-, Kleine Pruts is er ook op woensdagnamiddag -onze superonthaalmoeder werkt dan niet-, in geval van ziekte van één van hen zijn zij de redders in nood). Maar anderzijds vervloek ik dikwijls de bemoeienissen die ze zich door die hulp denken te kunnen permitteren, oa over onze manier van opvoeden (http://prutsen.wordpress.com/2010/05/09/moederdag-in-mineur/) . Als we een andere oplossing hadden (waarmee ook onze kinderen gelukkig zouden zijn), dan had ik liefst van al geen enkele hulp.
    (ik ben blij dat ik hier effe mijn frustraties kwijt kan, want op mijn eigen stekje durf ik dat niet zo goed)



Geef een reactie

