h1

Schoolkwesties

16 december 2010

Gisteren en eergisteren mocht ik me weer aanmelden op de school van onze kinderen voor enkele oudercontacten. Hoewel onze kinderen geen leerproblemen hebben, goed in de klasgroep liggen, niet gepest worden,… zijn dat geen aangename momenten voor mij. Ik heb het moeilijk met de manier waarop de kinderen bekeken en beoordeeld worden, de verwachtingen tegenover en omgang met kinderen en ouders, de manier waarop kinderen dingen aangeleerd krijgen. Ik zie heel veel goede wil, ik zie enthousiasme en inzet, maar ik mis inzicht, creativiteit, differentiatie, probleemoplossend vermogen, breeddenkendheid, soepelheid. Ik zie dingen mislopen door het onvermogen en de beperkingen van het schoolteam. En niet alleen bij mijn eigen kinderen, ook bij de kinderen van anderen. Ik kan ze niet loslaten, de oudercontacten van de afgelopen dagen. Ik pieker erover en zie niet meteen een oplossing. En hoop dat de secundaire scholen meer te bieden zullen hebben.

3 reacties

  1. Ik wil je niet ontgoochelen maar ik had vandaag mijn schoonzus over de vloer met oa een dochter in het tweede middelbaar. Ik vrees dat het daar vaak van hetzelfde laken een broek is.


  2. Juist ja, ik ondervind nu volop aan de lijve dat het in het middelbaar nog erger is dan in het lager. Er zijn natuurlijk ook goeie leerkrachten, maar er zijn er ook veel die totaal gedemotiveerd die “moeilijke” jeugd proberen bezig te houden. Jammer, nog 4 jaar te overleven…


  3. Je beschrijft helemaal het gevoel dat ik had na het oudercontact met de juffen van Grote Pruts. Ik vrees ook dat het er in het middelbaar niet beter op zal worden.



Geef een reactie

